Share
Czy nowy samochód elektryczny VW jest odpowiedni dla Twojej rodziny? Przekonujemy się...
Futurystycznie zaprojektowany wewnątrz i na zewnątrz, ID.4 jest pierwszym w 100% elektrycznym SUV-em Volkswagena.
Zdobywca prestiżowej nagrody World Car of the Year 2021, ten charakterystyczny rodzinny EV posiada mały cyfrowy zestaw wskaźników dla kierowcy i większy ekran infotainment zamontowany na konsoli środkowej (podobnie jak jego mniejszy brat, ID.3 hatchback).
W cenie od 34 995 funtów, dostępny z dwoma rodzajami baterii (52kW i 77kW), ma zasięg od 211 do 317 mil i uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP, co czyni go jednym z najbezpieczniejszych nowych samochodów na drogach.
Standardowe systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy obejmują AEB (Autonomiczne Hamowanie Awaryjne), asystenta pasa ruchu, adaptacyjny tempomat i system wykrywania zmęczenia kierowcy.
W wyposażeniu znajduje się również centralnie umieszczona poduszka powietrzna, która chroni kierowcę i pasażera z przodu przed wzajemnym kontaktem w przypadku zderzenia bocznego.
Jeśli chodzi o wymiary, ID.4 jest mniej więcej tej samej wielkości co Tiguan, ale jest większy w środku, dzięki czemu ma dużo miejsca dla całej rodziny.
Jest też sporo miejsca na bagaże - 543 litry przy rozłożonych tylnych siedzeniach, a po złożeniu wszystkich tylnych siedzeń pojemność ta wzrasta do 1 575 litrów.
Testowaliśmy model ID.4 z największą baterią i najdłuższym zasięgiem (cena od około 46 000 funtów). Jest to samochód klasy średniej i jest reklamowany jako wersja "rodzinna". W ofercie znajduje się również podstawowy model Life, a następnie Style, (Family), Max, GTX i GTX Max.
Pomimo tego, że samochód sprawia wrażenie dużego na drodze i waży ponad dwie tony, jest szybki - czas sprintu 0-62 mph wynosi 8,5 sekundy. I jak zawsze w przypadku pojazdów elektrycznych (EV), zapewnia natychmiastową moc i zerową emisję spalin.
Jest również łatwy w prowadzeniu z doskonałym widokiem na drogę. Projekt wnętrza jest fajny, wygodny, dobrze poskładany i minimalistyczny, choć ekran infotainment nie spodoba się każdemu, ponieważ wszystko sprowadza się do stukania i przesuwania - i nie jest to najbardziej responsywny system.
Przesadą byłoby nazwanie tej wersji ID.4 przyjemną w prowadzeniu, ale wszystkie EV mają swoje momenty (zwłaszcza na światłach i przy wyprzedzaniu) i cicha jazda jest przyjemnością.
Nasz samochód testowy nie miał napędu na wszystkie koła, ale mimo to wydawało się, że ma mnóstwo trakcji i przyczepności. Jest bardziej zwinny, niż mogłoby się wydawać w przypadku tak dużego samochodu, chyba że naprawdę wciśniemy go w bardziej wymagające zakręty.
Jednakże, jeśli chcesz napęd na wszystkie koła i bardziej zestrojone dynamiki jazdy, a następnie trzeba zdecydować się na jeden z bardziej sportowych zakres-stopper.
Jeśli chodzi o praktyczność, jeśli masz w domu wallpod, to będzie w pełni naładować w ciągu nocy (11 godzin). Jeśli znajdziesz szybką ładowarkę o mocy 125kW, osiągnięcie 80% pełnego naładowania zajmie tylko 38 minut, a realny zasięg 250 mil jest bardzo realistyczny.
Oczywiście, ID.4 będzie również ładować się w ruchu poprzez hamowanie regeneracyjne (który zwraca większość energii z hamowania i wybiegu z powrotem do akumulatora podczas jazdy).
Elektryczne SUV rywale obejmują Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro, Audi Q4 e-tron, Volvo XC40 Recharge, Skoda Enyaq i Ford Mustang Mach-e.
Werdykt: Jeśli szukasz dużego SUV-a, który jest przyjazny dla planety, wyróżnia się z tłumu i może pochwalić się poważnym urokiem odznaki, to praktyczny Volkswagen ID.4 może być właśnie dla Ciebie. Krótko mówiąc, jest to rodzaj rozsądnego samochodu, który kupuje się z głową, a nie z sercem. Cena: od 34.995 do 56.380 funtów (w tym Government Plug-in Car Grant)