Przed Państwem najlepiej sprzedający się SUV na świecie - Nissan X-Trail. Dokładnie rzecz ujmując, jest to zmodernizowana wersja samochodu (w USA oznaczonego jako Rogue), który w samym 2016 roku sprzedał się w liczbie 766 000 egzemplarzy.
Trzecia generacja modelu X-Trail jest obecna na rynku od 2014 roku, dlatego Nissan postanowił poddać ją liftingowi i udoskonaleniom technicznym.
To dobry moment, ponieważ w ostatnich latach świat motoryzacyjny praktycznie nie stoi w miejscu - na rynku pojawiły się nowe modele, takie jak Skoda Kodiaq, Mazda CX-5 i Volkswagen Tiguan, a SUV-y w ogóle sprzedają się jak ciepłe bułeczki.
Na pierwszy rzut oka "nowy" X-Trail nie różni się zbytnio od poprzedniej wersji. Jednak osoby o bystrym spojrzeniu zauważą, że poddano go subtelnej korekcie kształtu nosa, a w oczy rzuca się duża kratka V-motion, charakterystyczna dla Nissana. Nowe są także klastry reflektorów przednich oraz światła LED z tyłu.
Nieco dłuższy i wyższy samochód jest dostępny w dwóch dodatkowych kolorach, w tym w dość modnym Monarch Orange.
W kabinie również wprowadzono szereg ulepszeń, dzięki czemu sprawia ona wrażenie bardziej jakościowej - model Tekna w najwyższej specyfikacji jest nawet wyposażony w głośniki Bose. Ulepszenia obejmują nową, bardziej sportową kierownicę z płaskim dnem, która ułatwia kierowcy wsiadanie i wysiadanie, a także zapewnia lepszą widoczność instrumentów przed samochodem.
Z przodu i z tyłu jest tak samo przestronnie, jak poprzednio, a podgrzewane fotele są teraz dostępne dla pasażerów z przodu i z tyłu (nie dotyczy to trzeciego rzędu).
Fotele szóste i siódme nadal są przeznaczone do bardzo sporadycznego użytku przez dzieci, ale po ich złożeniu bagażnik jest teraz większy niż wcześniej - z 550 litrów do 565 litrów. Całkowita pojemność bagażnika po złożeniu wszystkich siedzeń wzrasta do 1 996 litrów, a tylna klapa bagażnika otwiera się teraz automatycznie za pomocą odrzutu spod zderzaka, na przykład wtedy, gdy masz ręce pełne zakupów.
Ponadto X-Trail został wzbogacony o dodatkowe funkcje bezpieczeństwa, takie jak system Rear Cross Traffic Alert, który ostrzega kierowcę podczas cofania o zbliżającym się innym pojeździe.
W 2018 roku dostępna będzie również technologia ProPILOT, która będzie w stanie kontrolować kierowanie, przyspieszanie i hamowanie na jednym pasie ruchu podczas dużych zatorów drogowych i jazdy z dużą prędkością.
Obecnie X-Trail jest dobrze wyposażony w autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) w standardzie, a także system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny system kontroli czujności kierowcy, inteligentny system wspomagania parkowania, inteligentny system monitorowania otoczenia i system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu.
Niestety, Nissan nie zmodernizował ekranu systemu informacyjno-rozrywkowego, który jest mały i ma rozczarowującą grafikę. Nadal nie ma Apple Carplay ani Android Auto, ale przynajmniej dostępny jest DAB.
W cenie od 23 385 funtów wybór silników jest taki jak poprzednio - dwa diesle i jeden silnik benzynowy. Wszystkie jednostki wysokoprężne są dostępne z napędem 4x4 lub na dwa koła.
Oba diesle mają dużą siłę uciągu i wydają się teraz nieco bardziej dopracowane. Silnik 1,6-litrowy dCi 130 wystarczy większości, ale 2,0-litrowy dCi 177 ma więcej mocy i skusi miłośników off-roadu lub tych, którzy muszą holować pojazdy.
Mniejszy silnik wysokoprężny osiąga deklarowaną prędkość 57,6 km/h przy niskiej emisji CO2 wynoszącej 129 g/km (w rzeczywistych warunkach spalanie na poziomie 40 g/km), podczas gdy 2,0-litrowy silnik wysokoprężny osiąga do 50,4 g/km (149 g/km CO2). Również w tym przypadku rzeczywiste zużycie paliwa będzie bliższe 40 mil/godz.
Silnik benzynowy turbo o pojemności 1,6 litra jest naturalnie najsprawniejszy, ale podczas naszej jazdy testowej nie osiągnął deklarowanych 45,6 mil/godz.
Automatyczna skrzynia biegów XTronic CVT nie była dostępna, ale jeśli jest tak dobra jak ta zastosowana w nowym Koleosie, to może być warta rozważenia.
Manualna, sześciobiegowa skrzynia biegów jest w porządku, choć ze względu na długi skok nie jest tak sportowa, jak Mazda CX-5.
X-Trail dobrze radzi sobie z prowadzeniem i kierowaniem, a przechyły nadwozia są zaskakująco małe jak na tak wysoki SUV. To także wygodny środek transportu, a pozycja za kierownicą jest oczywiście jak zawsze dominująca.
Czasami słychać nieco szumu drogi i wiatru, ale ogólnie rzecz biorąc, jest to przyjemne doświadczenie.
Dla osób mieszkających w rejonach o trudniejszych warunkach drogowych warto rozważyć wersję 4×4. Jeździłem nim po dość trudnej trasie i poradził sobie dobrze - szkoda tylko, że nie ma systemu kontroli zjazdu ze wzniesień.
Mimo to zapewni Ci spokój ducha w czasie powodzi, lodu, śniegu i błota - jeśli nie będzie to hardkorowy off-road, jak w przypadku Land Rovera Discovery Sport.
Nissan reklamuje nowy model X-Trail jako "idealny samochód na rodzinne przygody". Cóż, z pewnością powinien znaleźć się na krótkiej liście SUV-ów średniej wielkości i stanowi poprawę w stosunku do ustępującego modelu, ale nie jest idealny.
Werdykt: Dzięki najnowszym aktualizacjom nowy Nissan X-Trail zyskał nowe życie. Jest dobrze zbudowany, łatwy w prowadzeniu i zaskakująco sprawny, dzięki czemu oferuje dobry stosunek jakości do ceny w bardzo konkurencyjnym sektorze.