Recenzja Audi Q5

Udostępnij Facebook Twitter

Q5 to najnowszy SUV Audi, który otrzymał nową generację. Podobnie jak w przypadku poprzednika - modelu Q7 - stylistyka galaretowatej formy została zastąpiona ostrzejszymi krawędziami i charakterystyczną kratą wlotu powietrza. Jest bardziej przestronny, wydajny, lepiej wyposażony i lepiej połączony niż kiedykolwiek wcześniej.

Model Q5 Mk 1 został wprowadzony na rynek w 2008 roku i do dziś wygląda bardzo dobrze. Stał się najlepiej sprzedającym się SUV-em w swojej klasie na świecie, więc nie było presji, aby stworzyć jego następcę.

Co więcej, teraz musi stawić czoła poważnej konkurencji, w tym nowym modelom Alfa Romeo Stelvio, Range Rover Velar, Volvo XC60, Mercedes-Benz GLC, BMW X3 i Jaguar F-Pace.

Nowe Q5, w cenie od 38 035 funtów, dostępne jest z dwoma czterocylindrowymi silnikami o pojemności 2,0 litrów - benzynowym turbo o mocy 248 KM i turbodoładowanym silnikiem Diesla o mocy 188 KM, natomiast sportowy SQ5 wyposażony jest w potężną, turbodoładowaną jednostkę benzynową 3.0 V6 o mocy 349 KM.

Czterocylindrowe silniki współpracują z siedmiobiegową, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną i nowym systemem napędu na cztery koła Audi quattro 4WD, który oszczędza paliwo, przenosząc napęd na przednie koła podczas jazdy. Model V6 jest wyposażony w ośmiobiegową skrzynię automatyczną i napęd na cztery koła quattro full-time.

Testowałem najpopularniejszą wersję modelu Q5 - 2.0 TDi Quattro w wersji S Line (dostępne są również wersje podstawowe SE i Sport).

Mój samochód był wyposażony w warte 5000 funtów opcjonalne wyposażenie dodatkowe, w tym pakiet technologiczny (1100 funtów), wielofunkcyjną kierownicę z płaskim dnem (100 funtów), spryskiwacze reflektorów (250 funtów) i imponującą cyfrową deskę rozdzielczą Audi Virtual Cockpit (250 funtów).

Poza rozmiarami - które są duże, ale nie za duże - pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy, jest to, że nowe Q5 jest ładne, lepiej prezentuje się na drodze i jest dobrze poskładane.

Po otwarciu drzwi czuć, że są one ciężkie. Zamykają się również z przyjemnym brzękiem. Klasyczne dla Audi wnętrze ma klasyczny charakter.

Naturalnie z przodu dominuje pozycja za kierownicą i jest dużo miejsca.

Z tyłu również jest dużo miejsca dla pełnowymiarowych osób dorosłych, choć jak to często bywa, dla piątej osoby jest nieco mniej wygodnie ze względu na składany podłokietnik i konieczność pokonania tunelu przekładni.

Nowe Q5 jest nieco dłuższe niż poprzedni model, co oznacza, że może się teraz pochwalić bagażnikiem o pojemności 550 litrów lub przyzwoitą pojemnością 1 550 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. W celu ułatwienia dostępu do bagażnika standardowo montowana jest elektrycznie otwierana klapa tylna.

Z przodu kokpit jest pełen miękkich w dotyku powierzchni, fotele są wygodne i mają mnóstwo schowków.

Konsola środkowa jest zdominowana przez 8,3-calowy ekran systemu informacyjno-rozrywkowego, a jeśli zdecydujesz się na Virtual Cockpit, kierowca zamiast tradycyjnych pokręteł otrzyma elegancką 12,3-calową cyfrową deskę rozdzielczą.

Q5 jest także bardziej skomunikowany niż kiedykolwiek wcześniej, a standardowe wyposażenie obejmuje Audi Smartphone Interface, który pozwala na korzystanie z aplikacji telefonicznych, takich jak WhatsApp, Spotify i Google Maps, natomiast pakiet technologiczny dodaje MMI Navigation Plus z takimi funkcjami jak pokładowe Wi-Fi i bezprzewodowe ładowanie telefonu.

Ogólnie rzecz biorąc, wnętrze Q5 jest pięknym miejscem, które sprawia, że Ty i Twoi pasażerowie czujecie się wyjątkowo, jak tylko Audi potrafi.

Audi wykonało również świetną robotę, jeśli chodzi o izolację akustyczną, bo prawie nie wiadomo, że jedzie się dieslem, a hałas drogowy jest dobrze wytłumiony.

Silnik płynnie przekazuje swoją moc i jest wystarczająco mocny, aby napędzać tę stosunkowo dużą bestię. Dla przypomnienia, samochód rozpędza się do prędkości 62 mph z miejsca postoju w zaledwie 7,9 sekundy i osiąga prędkość 135 mph.

Nowy samochód jest nawet o 70 kg lżejszy od swojego pierwowzoru, a silnik wysokoprężny pozwala na osiągnięcie 56,5 mg na godzinę (132 g/km CO2), choć w prawdziwym świecie będzie to prawdopodobnie bliżej 40 mg na godzinę.

Bardziej zagorzałym kierowcom spodoba się przełączenie na tryb Dynamic (dostępne są również tryby Comfort, Auto, Efficiency i Offroad), który daje znacznie bardziej sportowe odczucia w porównaniu z trybem Comfort, w którym na bardziej wymagających drogach jest się aż nazbyt świadomym, że prowadzi się dość dużego SUV-a z niewielkim przechyłem nadwozia.

Dzięki napędowi na cztery koła trakcja nie stanowi problemu, a ponadto zapewnia on dodatkową pewność w ekstremalnych warunkach pogodowych.

Jeśli zdecydujesz się na opcjonalne adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne, otrzymasz tryb Allroad, który sprawi, że samochód będzie bardziej sprawny w terenie.

Jeśli szukasz poważnych osiągów, zdecyduj się na SQ5 z silnikiem V6 Diesel (od 51 200 zł), ale "podstawowe" Q5 powinno być więcej niż wystarczające dla większości, gdzie standardowe wyposażenie obejmuje Audi drive select (tryby jazdy), podgrzewane fotele przednie, akustyczną szybę przednią, trójstrefową klimatyzację elektroniczną i system zapobiegania kolizjom w mieście pre-sense.

Oczywiście Q5 jest również bezpieczny, zdobywając maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. System autonomicznego hamowania awaryjnego jest standardem we wszystkich wersjach wyposażenia, natomiast inne systemy wspomagające kierowcę, takie jak system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i tempomat adaptacyjny, mogą być również dostępne w wyposażeniu dodatkowym.

Werdykt: Nowe Audi Q5 to solidny wybór wśród SUV-ów klasy premium - praktyczny, bezpieczny, przestronny, dobrze wyposażony i pięknie zbudowany.

O serwisie

Portal zrzeszający fanów motoryzacji.

Każdy z nas marzy o pięknym i zadbanym samochodzie.  Niezbędne  do tego są odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne oraz odpowiedni dobór kosmetyków do auta.

Dzięki nam, dowiesz się jak doprowadzić swój samochód do perfekcji.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

Kontakt

kontakt@kosmetykisamochodowe.edu.pl

Galeria