Volvo XC60 to przede wszystkim bezpieczeństwo, ale teraz z odrobiną dodatkowego stylu i sportowego charakteru...
Volvo ma wizję, zgodnie z którą do 2020 roku nikt nie powinien zginąć ani odnieść poważnych obrażeń w nowym samochodzie Volvo. Model XC60 jest dowodem na to, że Volvo jest na dobrej drodze do osiągnięcia tego celu.
Volvo XC60 D4 R-Design Nav AWD konkuruje z takimi modelami jak BMW X3, Audi Q5, Ford Kuga i Range Rover Evoque.
XC60, którym jeździłem, wyposażone było w 2,4-litrowy, pięciocylindrowy silnik wysokoprężny połączony z sześciobiegową, automatyczną skrzynią biegów.
Pakiet R-Design ma za zadanie "stworzyć idealną równowagę pomiędzy sportowym charakterem a wyrafinowanym stylem". Małe akcenty, takie jak częściowo skórzane przednie fotele sportowe z podparciem bocznym, skórzana kierownica i błyszczące, podwójne końcówki rur wydechowych, pozwalają osiągnąć ten cel.
Nie jest to również wada, gdyż jest zaskakująco szybki jak na tak duży samochód (przyspieszenie 0-60 w 9,4 sekundy i prędkość maksymalna 124 mil/h). Można go też przyśpieszyć - przełączenie dźwigni zmiany biegów w tryb sportowy skutkuje szybką zmianą biegów i większym przyspieszeniem, ale to może na czas, gdy dzieci zostaną podrzucone do szkoły.
Osiągi są "miłym dodatkiem", ale nie o to chodzi w XC60 - liczy się bezpieczeństwo, przestrzeń i komfort.
Mogę jedynie zarysować powierzchnię, jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa, ale obejmują one system ochrony przed uderzeniami bicza, nadmuchiwane kurtynowe poduszki powietrzne i system zapobiegania kolizjom City Safety, który może wykryć zbliżającą się kolizję i całkowicie zatrzymać samochód.
Nie próbowałem tego, ale wtedy skwapliwe pikanie, które wyzwoliłem przy kilku okazjach, gdy zbytnio zbliżyłem się do samochodu z przodu, raczej zanegowało potrzebę City Safety. Czy nam się to podoba, czy nie, sygnały dźwiękowe i migające światła są częścią doświadczenia Volvo.
Wewnątrz XC60 jest przestronne i praktyczne. Jak w przypadku wszystkich SUV-ów, siedzimy wysoko, więc pozycja za kierownicą jest znakomita. Samochód ma jednak wysoko poprowadzone linie drzwi, więc bardzo małe dzieci z tyłu mogą mieć problemy z dostrzeżeniem wyjścia. Jest tu dużo miejsca dla pięciu osób, a fotele są wygodne, szczególnie z przodu, gdzie dostępny jest fantastyczny zakres regulacji.
W bagażniku znajduje się wiele schowków na wszystkie drobiazgi, w tym duże kosze w drzwiach, schowki i uchwyty na kubki. Nie trzeba dodawać, że bagażnik jest ogromny, a jeśli złożyć tylne siedzenia na płasko, to jest ogromny. Uwaga, w XC60 nie ma opcji na trzeci rząd siedzeń.
XC60 ma świetne wyczucie jakości, wewnątrz i na zewnątrz. Jest solidne i łatwe w prowadzeniu na wszystkich rodzajach dróg, ale najlepiej sprawdza się w roli relaksującego krążownika.
Volvo nie reklamuje go jako poważnego samochodu terenowego, ale Volvo XC60 D4 R-Design Nav AWD ma napęd na cztery koła, więc nie powinno zhańbić się na polnej drodze lub podczas najgorszej brytyjskiej zimy.
XC60 trudno zarzucić. Jedynym problemem był silnik Diesla o pojemności 2,4 litra, który choć oszczędny (osiąga 53 mil/godz.), był nieco hałaśliwy, zwłaszcza podczas przyspieszania przy niższych prędkościach, oraz system multimedialny na konsoli środkowej, który był skomplikowany i nie najbardziej intuicyjny, z jakim miałem do czynienia.
Testowany przeze mnie samochód był wyposażony w dodatki, takie jak łopatki do zmiany biegów, tylne przyciemniane szyby i asystent parkowania, co podnosi cenę "na drodze" z 35 260 funtów do 45 150 funtów. Gama XC60 zaczyna się od 31 260 funtów za wersję z silnikiem 2.0 diesel.
Werdykt: Dobrze wyglądające XC60 jest dokładnie tym, czego można oczekiwać od dużego Volvo, a nawet więcej - bezpieczne, z klasą, dobrze zbudowane, praktyczne i łatwe w prowadzeniu.
Twitter: @GarethHerincx