Wyróżniająca się czwarta generacja modelu występuje w dwóch wersjach - standardowej Jazz hatchback i uroczej Crosstar o modnym wyglądzie inspirowanym crossoverem i podwyższonej wysokości nadwozia.
Rywal Forda Fiesty Active, Dacii Sandero Stepway, a nawet Kia XCeed, Crosstar posiada czarne okładziny nadwozia, relingi dachowe, 16-calowe stopy i unikalny przedni grill.
Oba warianty posiadają 1,5-litrowy, samodoładowujący się benzynowy silnik hybrydowy z podwójnymi silnikami elektrycznymi, niewielką baterię litowo-jonową i automatyczną skrzynię biegów (CVT) napędzającą przednie koła.
Układ napędowy "e:HEV" automatycznie i płynnie wybiera najbardziej odpowiednią opcję spośród trzech trybów jazdy - elektrycznego, hybrydowego i silnikowego.
W trybie elektrycznym kierowca korzysta w 100% z energii elektrycznej i jest on zazwyczaj używany w ruchu ulicznym przy niskich prędkościach oraz podczas manewrowania. Tryb Hybrid łączy silnik benzynowy i elektryczny, zapewniając optymalną moc i oszczędność (idealny do wyprzedzania), natomiast tryb Engine Drive służy do jazdy z większą prędkością, gdy samochód napędzany jest silnikiem benzynowym.
Oficjalne dane są imponujące. Crosstar nie tylko rozpędza się od 0 do 62 mil na godzinę w 9,5 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 108 mil na godzinę, ale jest też w stanie osiągnąć do 58,9 mil na godzinę przy emisji CO2 110 g/km.
Dobre wieści są kontynuowane we wnętrzu, gdzie panuje nowoczesny wygląd i jakość z nutą futurystycznej, czysto elektrycznej Hondy e. Dzięki wygodnym fotelom z wodoodpornej tkaniny, przejrzystej desce rozdzielczej (wyposażonej w nowy 7,0-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy i 9,0-calowy centralny ekran infotainment), jest ona z pewnością charakterystyczna i świeża.
Kabina jest przestronna, z dużą ilością miejsca dla dorosłych z tyłu, a dzięki panoramicznej szybie przedniej i dużym oknom jest skąpana w świetle i zapewnia imponującą widoczność we wszystkich kierunkach.
Bagażnik ma pojemność 298 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń w proporcji 60:40 jego pojemność wzrasta do 1205 litrów.
Jak można się spodziewać po Hondzie, Jazz Crosstar posiada również wszechstronne "Magiczne fotele", które podnoszą się, zapewniając pionową przestrzeń (idealne dla wysokich lub dziwnie ukształtowanych przedmiotów) lub po prostu składają się na płasko w podłodze.
Wyposażenie standardowe jest imponujące i obejmuje takie udogodnienia jak autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB), adaptacyjny tempomat, automatyczne reflektory i wycieraczki LED, system rozpoznawania znaków drogowych i ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Prowadzenie samochodu jest również bardzo proste. Wystarczy włączyć tryb Drive, wcisnąć pedał gazu i można ruszać (bezszelestnie, jeśli akumulator jest naładowany).
Po przełączeniu w tryb B nie trzeba już hamować, ponieważ samochód zwalnia po zdjęciu nogi z gazu (podobnie jak samochód elektryczny). Co ważne, zwiększa to również efekt hamowania odzyskowego podczas zwalniania, co zbiera energię, która w przeciwnym razie jest marnowana. Innymi słowy, wybierz tryb B na zjazdach, a będziesz mógł dosłownie obserwować, jak bateria się ładuje.
Jak wskazują statystyki, Jazz Crosstar jest zaskakująco mocny. Jak w przypadku większości przekładni CVT, obroty silnika gwałtownie wzrastają przy mocnym przyspieszaniu, co sprawia, że dźwięk jest ostry. Jednak podczas spokojnej jazdy lub jazdy po autostradzie jest on przyjemnie wyrafinowany.
Nie może się pochwalić najbardziej wyrafinowanym zawieszeniem i jest nieco twardy na wybojach, zwłaszcza przy niższych prędkościach, ale ogólnie rzecz biorąc, większość nabywców będzie w pełni zadowolona.
Prowadzenie Crosstara jest dość zabawne, jeśli się go popchnie, ale to mija się z celem, ponieważ chodzi tu o ekonomię i praktyczność.
Dzięki kompaktowym wymiarom, lekkiemu układowi kierowniczemu, doskonałej widoczności, wygodnej pozycji siedzącej i czułej mocy napędu hybrydowego, jest to świetna wszechstronna jazda, a spalanie na poziomie 50-55 mil/godz. jest bardzo osiągalne.
Linia Jazz zaczyna się od bardzo konkurencyjnej ceny 18 985 funtów, a gama Crosstara zaczyna się od 23 385 funtów.
Werdykt: Całkowicie nowa Honda Jazz Crosstar jest trochę objawieniem - superbermini, niezależnie od wieku. Jeśli szukasz niedrogiego, oszczędnego, praktycznego samochodu z nutą stylistyki SUV-a, który daje radość z jazdy i jest wypchany zestawem, to warto go przetestować. Aha, i nie wspomnieliśmy jeszcze o reputacji Hondy w zakresie niezawodności.