Share
Na początku 2022 roku Kia wprowadziła na rynek znakomitą Sportage piątej generacji - jeden z najbardziej efektownych nowych crossoverów na drogach.
Początkowo był dostępny z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi i hybrydowymi (łagodnymi, samoładującymi się).
Teraz do nagradzanej gamy dołączyła wersja hybrydowa typu plug-in - a to, co najlepsze, właśnie stało się lepsze.
Ale najpierw zła wiadomość. Podczas gdy linia Sportage zaczyna się od 26 775 funtów, wariant PHEV debiutuje w cenie 38 395 funtów, wzrastając do 43 795 funtów.
Dobrą wiadomością jest to, że ma teoretyczną oszczędność paliwa 252mpg, i bezemisyjny zasięg jazdy EV do 43 mil.
A dzięki oficjalnej całkowitej emisji CO2 na poziomie 25g/km i 8% korzyści w naturze (BIK), jest szczególnie atrakcyjny dla użytkowników samochodów firmowych.
Sportage to najlepiej sprzedający się samochód południowokoreańskiej marki, a nowy model już teraz zajmuje miejsce w pierwszej dziesiątce najpopularniejszych nowych samochodów w Wielkiej Brytanii.
Model PHEV wygląda bardzo podobnie jak jego konwencjonalne i mniej hybrydowe rodzeństwo Sportage, z wyjątkiem dodatkowej klapy "paliwowej" do podłączania go do prądu (pełne naładowanie akumulatora może nastąpić w ciągu zaledwie 1 godz. 45 m za pośrednictwem połączenia o mocy 7,2 kW) i ma nieco zmniejszoną pojemność bagażnika (z 591 litrów do 540 litrów) z powodu większego akumulatora.
Sportage Plug-in Hybrid wyposażony jest w silnik benzynowy T-GDi o pojemności 1,6 litra, sparowany z sześciobiegową przekładnią automatyczną, współpracujący z silnikiem elektrycznym o mocy 66,9 kW i akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 13,8 kWh.
Taka kombinacja układu napędowego zapewnia moc 261 KM, czas 0-60 km/h wynoszący zaledwie 7,9 sekundy oraz prędkość maksymalną 119 km/h. Co więcej, wszystkie hybrydowe wersje Sportage otrzymują napęd na wszystkie koła.
W innych miejscach Sportage PHEV jest taki sam jak reszta gamy. Innymi słowy, ma poważną prezencję na drodze, odzwierciedlając niektóre futurystyczne elementy stylistyczne swojego czysto elektrycznego starszego brata, EV6.
Wewnątrz jest równie radykalny dzięki inteligentnemu dwuekranowemu systemowi infotainment. W standardzie jest 8,0-calowy główny ekran dotykowy z Android Auto i Apple CarPlay oraz dodatkowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy po prawej stronie. Od wersji GT-Line w centrum znajduje się większy, 12,3-calowy ekran.
Zakrzywiona konsola jest przejrzysta, jasna, responsywna i intuicyjna w obsłudze. Z przodu i z tyłu jest mnóstwo miejsca dla dorosłych, a po złożeniu tylnych siedzeń dzielonych w proporcji 40:20:40 pojemność bagażnika zwiększa się do 1715 litrów.
Na drodze Sportage PHEV jest łatwy w prowadzeniu dzięki lekkiemu układowi kierowniczemu i doskonałej pozycji, zapewniającej dobrą widoczność we wszystkich kierunkach.
Ogólna jazda jest twarda, ale nie jest to niewygodne, a na bardziej wymagających zakrętach jest trochę przechyłu, ale ogólnie rzecz biorąc, jest to relaksujący krążownik.
Przełączenie z trybu Eco na Sport zmienia reakcje przepustnicy i układu kierowniczego samochodu, ale zbyt długie przebywanie w tym drugim trybie spowoduje obniżenie zużycia paliwa (które może spaść do końca lat 40. na dłuższych trasach, gdy akumulator jest już wyczerpany).
Ponadto, dostępne są dwa główne tryby jazdy - EV (priorytetowo traktuje energię z akumulatora) i HEV (łączy moc również z silnika, co jest bardziej wydajne na dłuższych trasach), a także tryby terenowe AWD dla śniegu, błota i piasku.
Układ napędowy PHEV zapewnia zaskakująco dużo mocy, a przełączanie z silnika na energię elektryczną i odwrotnie odbywa się płynnie. Sam silnik jest wyrafinowany i staje się głośny tylko wtedy, gdy jest mocno naciskany.
Obrazu dopełnia szybko zmieniająca się skrzynia biegów. Jest to tradycyjny automat, w przeciwieństwie do wysokoobrotowej przekładni CVT, która tak często psuje wrażenia z jazdy hybrydą.
PHEV jest cięższy od innych Sportage'ów, ale dobrze ukrywa dodatkową masę akumulatora, natomiast przyczepność i trakcja są imponujące, częściowo dzięki systemowi AWD.
Sportage jest wyposażony w najnowszy zestaw bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy, w tym autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB) i, jak wszystkie samochody Kia, jest objęty hojną siedmioletnią gwarancją.
Rywale w sektorze rodzinnych SUV-ów PHEV to Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Ford Kuga i Vauxhall Grandland.
Rywale w sektorze rodzinnych SUV-ów PHEV to Hyundai Tucson, Peugeot 3008, Ford Kuga i Vauxhall Grandland.
Werdykt: Wersja hybrydowa plug-in modelu Kia Sportage jest punktem kulminacyjnym i tak już fantastycznej linii rodzinnych SUV-ów. Jego połączenie oszczędności, efektownego wyglądu, zaawansowanego technologicznie wnętrza, praktyczności, najwyższych standardów bezpieczeństwa i spokoju ducha wyróżnia go z tłumu.
Kia UK