Subaru jest motoryzacyjnym ukrytym klejnotem w Wielkiej Brytanii. Jako producent wytrzymałych, niezwykle sprawnych samochodów z napędem na cztery koła i złotą historią w rajdach samochodowych, zaskakuje fakt, że w 2017 roku sprzedano zaledwie 2 665 egzemplarzy.
Dla porównania, w ubiegłym roku Subaru sprzedało w Ameryce rekordową liczbę 647 956 egzemplarzy (ponad 60% pojazdów na świecie jest sprzedawanych w USA), a w Australii sprzedaż osiągnęła rekordowy poziom (52 511 sztuk). Hiszpania, Niemcy, Szwecja i Estonia to jedne z największych rynków w Europie.
Wraz ze sprytną nową strategią marketingową z hasłem "Lepiej tam, gdzie to ma znaczenie", całkowicie nowe Subaru XV może być samochodem, który odmieni losy firmy w Wielkiej Brytanii.
Co to jest?
Sklasyfikowany jako kompaktowy crossover, XV kosztuje od 24 995 do 28 495 funtów i jest dostępny tylko z napędem 4×4. Jego rywalami są Nissan Qashqai, Kia Sportage, Seat Ateca i Skoda Karoq.
Jest również bezpieczny - uzyskał maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i został uznany za najbezpieczniejszy w swojej klasie małych samochodów rodzinnych. System bezpieczeństwa Subaru EyeSight jest standardem w całej gamie XV i obejmuje autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB), adaptacyjny tempomat, system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu, system ostrzegania przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu oraz aktywny system wspomagania utrzymania pasa ruchu.
Pierwsze wrażenia
Na pierwszy rzut oka może nie wyglądać inaczej niż poprzedni model, ale XV drugiej generacji jest od podstaw nowy i szczerze mówiąc, jest czymś w rodzaju objawienia.
Zgodnie z rodzinną stylistyką Subaru, ma sportowy, surowy profil, a jednocześnie duży prześwit wynoszący 220 mm. Nieco dłuższy i szerszy niż Mk 1, różnice są subtelne, ale nowy samochód ma bardziej opływowy przód, bardziej zwinny tył (ze spojlerem dachowym) i reflektory LED.
W tamtych czasach wnętrza Subaru były budowane bardziej z myślą o trwałości niż komforcie. Dobrze wyglądająca, przestronna kabina nowego XV to prawdziwy krok naprzód, z podwyższoną pozycją kierowcy, wygodnymi fotelami, dużą ilością miękkich w dotyku plastików i mnóstwem małych schowków.
Z tyłu jest wystarczająco dużo miejsca dla sześciopalczastych osób, a bagażnik ma użyteczną pojemność 385 litrów (1275 litrów przy opuszczonych tylnych siedzeniach).
Konsola środkowa jest zdominowana przez 8-calowy ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego z pełną łącznością ze smartfonem i choć nie jest on tak efektowny jak systemy niektórych konkurentów, to jest przejrzysty, czytelny i stanowi znaczną poprawę w stosunku do poprzedniej wersji. Jest czytelny i przejrzysty, co stanowi znaczną poprawę w stosunku do poprzedniej wersji. Podsumowując, system jest dobrze zbudowany i sprawia wrażenie wysokiej jakości.
Wybór silników
Linia silników XV składa się tylko z dwóch jednostek benzynowych - 1,6-litrowej o mocy 112 KM i 2,0-litrowej o mocy 154 KM. Podobnie jak w przypadku Porsche, silniki Subaru to jednostki typu flat-four "Boxer", które, jak się twierdzi, pracują płynniej, z mniejszymi wibracjami i hałasem.
Oba silniki występują tylko z jedną automatyczną skrzynią biegów - Subaru Lineartronic - i jak w przypadku większości skrzyń CVT, obroty silnika znacznie wzrastają przy mocnym przyspieszeniu. Dobra wiadomość jest taka, że nowy XV jest dopracowany, więc tłumienie hałasu jest dobre.
Jednak jak na 2,0-litrową jednostkę napędową nie sprawia wrażenia zbyt mocnego i to widać - czas 0-62 mil/h wynosi 10,4 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 120 mil na godzinę, zużycie paliwa to przyzwoite 40,9 mil na godzinę (choć nam udało się osiągnąć 35 mil na godzinę w trasie), a emisja CO2 to 155 g/km. Mimo to, samochód dobrze się prowadzi, więc nie musi to być czynnik decydujący.
Opcje wykończeniowe
Subaruary są wyposażone w elementy, które w wielu innych samochodach byłyby dodatkowym wyposażeniem, więc wystarczy wybrać tylko dwie wersje wyposażenia - SE i SE Premium.
Oprócz wspomnianej już imponującej listy systemów bezpieczeństwa, standardem są reflektory LED reagujące na ruchy kierownicy, podgrzewane fotele przednie, elektrycznie składane podgrzewane lusterka drzwiowe i automatyczne wycieraczki z czujnikiem deszczu. W wersji SE Premium dodatkowo dostępne są skórzane fotele, fotel kierowcy regulowany w 8 kierunkach oraz szyberdach.
Jedynym powodem do zmartwień jest brak nawigacji satelitarnej w modelu SE. W tym przedziale cenowym powinien on być standardem. Wreszcie, XV jest dostępny w sześciu kolorach, a Cool Grey Khaki wygląda szczególnie dobrze.
Jak jeździ?
Silnik o pojemności 2,0 litra może być nieco przytłaczający, jeśli się spieszysz, ale na prowadzenie nowego XV nie można narzekać. Wypróbowałem go na różnych drogach - w tym na tych z wybojami i na tych z dużą ilością stojącej wody - oraz na zamkniętym pasie startowym, aby przetestować systemy bezpieczeństwa i sprawdzić, jak radzi sobie w bardziej ekstremalnych warunkach podczas szybkiego slalomu. Czuliśmy się nie tylko komfortowo, zwinnie, solidnie i pewnie, ale również mieliśmy minimalne przechyły nadwozia podczas pokonywania zakrętów, a autonomiczne hamowanie awaryjne działało jak marzenie.
Zabraliśmy XV również w teren, gdzie niektórzy mogliby powiedzieć, że Subaruary są w swoim żywiole. Po naciśnięciu przycisku włączającego "X-Mode" - ustawienie jazdy, które optymalizuje układ napędu na cztery koła, aby jak najlepiej pracował na trudnych nawierzchniach przy niskich prędkościach i obejmuje kontrolę zjazdu ze wzniesień - i można ruszać.
Pomimo sportowego wyglądu i zwykłych opon szosowych, samochód jest niezwykle sprawny, doskonale radząc sobie z głębokim błotem i śliskimi wzniesieniami. Nie mam też wątpliwości, że poradzi sobie również z dość głęboką powodzią, ponieważ przejechałem poprzednim modelem przez płytką rzekę.
Subaru XV: werdykt
Historycznie rzecz biorąc, Subaru zawsze miało pewien problem. Jego samochody 4x4 są tak niezawodne, że właściciele zatrzymują je na lata, co oznacza, że nie wracają co kilka lat, aby kupić nowy model. Z tego powodu Subaru dociera również do młodszych, bardziej wymagających klientów, którzy poszukują połączenia możliwości jazdy wszędzie, bezpieczeństwa, komfortu, praktyczności i trwałości.
Nowe Subaru XV to ogromny krok naprzód w stosunku do ustępującego modelu i zasługuje na to, aby znaleźć się na krótkiej liście SUV-ów, jeśli chcesz wyróżnić się z tłumu i jeździć samochodem, który wytrzyma wszystko - od szkolnej wycieczki po leśne błotniste ścieżki.