Jak wyregulować zbieżność

 

Niewspółosiowość przedniej osi może powodować nadmierne zużycie bieżnika i utrudniać skręcanie kierownicą, gwizdanie odgłosów spod kół, gdy samochód jest skręcany w prawo lub w lewo. Samochód może również stać się niestabilny na drodze, co utrudnia kierowanie nim i wymaga od kierowcy dużej koncentracji.

Do regulacji pochylenia kół potrzebna jest specjalna linijka, klucz 1 i klucz 13.

Obecnie do sprawdzania pochylenia kół przednich używa się specjalnych stanowisk, jednak jeszcze nie tak dawno takie sprawdzanie odbywało się samodzielnie z pojazdem na kanale kontrolnym.

Aby przeprowadzić tę kontrolę, za pomocą specjalnej linijki zmierzono odległość między tylnymi/tylnymi krawędziami kołnierzy kół w punktach, w których się one stykają i maksymalnie rozchodzą, ustawionych poziomo, tuż nad miejscem mocowania drążków kierowniczych, mniej więcej na środku koła.

W przypadku, gdy nie było pod ręką takiej specjalnej linijki, wykonywano ją poprzez przymocowanie suwmiarki do odpowiednio zwymiarowanej drewnianej szyny.

W przypadku stwierdzenia różnicy w pochyleniu kół przednich należy poluzować nakrętki zabezpieczające na końcówkach drążków kierowniczych i obrócić drążki, zwykle za pomocą śruby szczypcowej, aby uzyskać wymaganą odległość.

Poniżej przedstawiono przykład przeprowadzania regulacji zbieżności kół przednich w klasycznych samochodach VAZ, w których odległość pomiędzy kołnierzami tylnej i tylnej felgi wynosi dwa milimetry. Przypuśćmy, że po dokonaniu pomiaru okaże się, że odległość ta wynosi cztery milimetry.

Końcówki kierownicy należy poluzować w opisany wyżej sposób, najpierw obracając lewy drążek kierowniczy w lewo, aż zbieżność osiągnie trzy milimetry, a następnie obracając prawy drążek kierowniczy do uzyskania standardowej zbieżności kół, czyli dwóch milimetrów.

W samochodach ciężarowych regulacja ta jest jeszcze łatwiejsza, ponieważ układ kierowniczy posiada jeden drążek kierowniczy z końcówkami gwintowanymi z prawej i lewej strony. Po poluzowaniu zaczepów i obróceniu drążka można jednocześnie regulować stopień zbieżności obu przednich kół.

Należy wiedzieć, że kąt zbieżności jest inny dla każdego typu pojazdu, aby to wyjaśnić, należy przeczytać instrukcję naprawy marki samochodu, w którym ta regulacja będzie wykonywana.

Więcej znajdziesz na: http://cardetailing.edu.pl

O serwisie

Portal zrzeszający fanów motoryzacji.

Każdy z nas marzy o pięknym i zadbanym samochodzie.  Niezbędne  do tego są odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne oraz odpowiedni dobór kosmetyków do auta.

Dzięki nam, dowiesz się jak doprowadzić swój samochód do perfekcji.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

Kontakt

kontakt@kosmetykisamochodowe.edu.pl

Galeria