Wprowadzenie na rynek nowego SUV-a, który wyróżnia się z tłumu to nie lada wyczyn, a Mitsubishi Eclipse Cross jest jednym z takich samochodów. Ze swoim sportowym profilem przypominającym coupe i niezwykłym tyłem, zakończonym dzielonym spojlerem, nie sposób go pomylić.
To także dobry samochód, ale nie mogę oprzeć się wrażeniu, że mógłby zrobić dużo większe wrażenie, gdyby wszystko zostało zrobione inaczej.
Mitsubishi zdecydowało się wprowadzić na rynek tylko jeden silnik do Eclipse Cross - 1,5-litrowy turbo benzynowy.
To również przyzwoita jednostka, ale nie ma alternatywy w postaci diesla, a co bardziej zastanawiające, nie ma hybrydy typu plug-in.
Diesle są w tej chwili w doghouse, więc mogę to zrozumieć, ale nie każdy został odłożony i jest to nadal duży kawałek rynku.
Jednak biorąc pod uwagę Mitsubishi miał taki sukces z gry zmieniającym Outlander PHEV, pominięcie hybrydy jest zaskakujące - zwłaszcza jeśli wziąć pod uwagę rywali Eclipse Cross.
Tak, to konkurencja w jednym z najgorętszych sektorów tam, więc będzie miał Nissan Qashqai, Seat Ateca, Mazda CX-5 i Kia Sportage (między innymi) mocno w zasięgu wzroku.
Dobra wiadomość jest taka, że czterocylindrowy silnik o mocy 163 KM jest w stanie sprostać temu zadaniu. O ile nie próbujesz prowadzić go jak hot hatcha, jest wyrafinowany i czuły, a w średnim zakresie obrotów jest mnóstwo momentu obrotowego.
Do wyboru jest sześciobiegowa skrzynia manualna (tylko wersje z napędem na przednie koła) lub automatyczna CVT. Nie jęczcie, bo to jedna z najlepszych skrzyń CVT, oferująca "stopniowane" przełożenia, dzięki którym można poczuć się jak w zwykłym automacie. Osobiście wybrałbym imponującą CVT, ponieważ manual nie jest najbardziej zgrabną skrzynią.
W zależności od tego, czy wybierzesz wersję 4×4 czy napęd na przednie koła, albo automat czy manual, przyspieszenie 0-62mph waha się od 9,3 sekundy (2WD auto) do 10,3 sekundy (2WD manual), podczas gdy prędkość maksymalna wynosi 124-127mph.
Jedynym lekkim rozczarowaniem jest zużycie paliwa, które oficjalnie wynosi od 40,4mpg (4WD auto) do 42,8mpg (2WD manual). W realnym świecie oznacza to około 35mpg. Emisja CO2 wynosi 151-159g/km.
Jazda jest twarda, ale komfortowa, a Eclipse Cross, mimo swojej wysokości, zachowuje się zadziwiająco płasko podczas pokonywania zakrętów z dużą prędkością.
We wnętrzu pozycja kierowcy jest wysoka, więc widoczność jest dobra - szkoda tylko tego poziomego paska tuż przy linii wzroku na tylnym ekranie. Hyundai Ioniq i Toyota Prius wciąż upierają się przy tym elemencie, natomiast Honda na szczęście zrezygnowała z niego w najnowszym Civicu.
Eclipse Cross jest dobrze zbudowany, a wnętrze jest najlepszym, jakie widziałem w Mitsubishi. Nie tylko wygląda świeżo, ale też sprawia wrażenie klasycznego dzięki dużej ilości miękkich w dotyku plastików. Przejrzysty 7,0-calowy ekran dotykowy infotainment jest standardem we wszystkich trzech klasach (2-4), choć na rynku pojawi się topowa wersja First Edition, ograniczona do 250 egzemplarzy.
Możliwe jest odbicie lustrzane smartfonów Apple i Android, co jest równie dobre, ponieważ system nie posiada wbudowanej nawigacji satelitarnej. Po prawej stronie dźwigni zmiany biegów znajduje się nawet charakterystyczny dla Audi touch-pad, za pomocą którego można uzyskać dostęp do funkcji ekranu dotykowego.
Z przodu i z tyłu jest mnóstwo miejsca dla dorosłych (choć przestrzeń nad głowami z tyłu jest niewielka dla wyższych osób) i wiele schowków. We wszystkich modelach tylna kanapa dzielona w proporcji 60:40 może być przesuwana i odchylana, co zwiększa komfort podróżowania. Pojemność bagażnika wynosi od 341 do 448 litrów, w zależności od położenia przesuwanych tylnych siedzeń. Po ich złożeniu do dyspozycji jest 1 122 litrów przestrzeni.
W cenie od 21 275 do 29 750 funtów Eclipse Cross jest konkurencyjny i dobrze wyposażony, m.in. w przyciemniane tylne szyby, tempomat, radio DAB, a także zestaw bezpieczeństwa obejmujący automatyczne hamowanie awaryjne (AEB) i ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu.
Przesuń w górę wykończenia i inne smakołyki, w tym przednie i tylne czujniki parkowania, keyless start, automatyczne reflektory, dwustrefowa kontrola klimatu, podgrzewane fotele przednie i podgrzewane lusterka składane są dostępne.
Dla mnie, słodkim miejscem w gamie jest Eclipse Cross 3 Automatic 4WD za 25,530 funtów. Mitsubishi produkuje samochody z napędem na cztery koła od 1936 roku, więc jest to samochód zdolny do jazdy również w trudniejszych warunkach, podczas gdy dodatkowa trakcja AWD jest również bardzo zauważalna w normalnych warunkach jazdy.
Przyznanie maksymalnej liczby pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych przez Euro NCAP oznacza, że jest to również bezpieczna opcja, a pięcioletnia gwarancja (62 500 mil) zapewni nabywcom dodatkowy spokój ducha.
Werdykt: Mitsubishi Eclipse Cross to mile widziany dodatek do bardzo konkurencyjnego sektora kompaktowych SUV-ów. Stylowy, bezpieczny, dobrze zbudowany i oferujący wciągającą jazdę, powinien znaleźć się na Twojej krótkiej liście, jeśli szukasz czegoś innego. A teraz Mitsubishi, wprowadź wersję PHEV...