Recenzja Volvo XC60

Share

  • Facebook
  • Twitter

Jeździmy zmodernizowaną wersją tego szwedzkiego SUV-a klasy średniej premium....

Minęło już trochę czasu, odkąd jeździłem XC60. Dokładnie rzecz ujmując, był rok 2017, kiedy to na rynek trafił obecny model drugiej generacji.

Od tego czasu wiele się zmieniło dla Volvo, które właśnie cieszyło się rekordową sprzedażą w pierwszej połowie 2021 roku, napędzaną popytem na swoje zelektryfikowane samochody.

Każdy model Volvo dostępny obecnie w sprzedaży posiada jakąś formę elektryfikacji, czy to w postaci łagodnej hybrydy, hybrydy typu plug-in czy napędu całkowicie elektrycznego.

W skali globalnej gama "Recharge", obejmująca samochody w pełni elektryczne i hybrydy typu plug-in, stanowi 24,6% sprzedaży, a do 2030 r. Volvo zamierza stworzyć linię samochodów w 100% elektrycznych.

A XC60 jest popularny jak nigdy dotąd. W rzeczywistości, w pierwszej połowie 2021 roku, był 10. najlepiej sprzedającym się plug-in hybrid na sprzedaż w Wielkiej Brytanii.

Pomimo swojego sukcesu, Volvo zdecydowało się na odświeżenie XC60. Przesadą byłoby stwierdzenie, że jest ono radykalne, ale w końcu "jeśli coś nie jest zepsute, nie naprawiaj tego".

Zewnętrznie mamy odnowioną przednią kratę, bardziej sportowe zderzaki z przodu i z tyłu, ukryte tylne rury wydechowe, a także nowe kolory i opcje felg.

We wnętrzu poprawiono grafikę na cyfrowym wyświetlaczu kierowcy, ale największą zmianą jest to, że duży, centralny ekran dotykowy systemu informacyjno-rozrywkowego jest teraz zasilany przez oprogramowanie marki oparte na systemie Android, a nie jak w przeszłości przez system Sensus.

Tak więc teraz jest dostęp do aplikacji Google Play i usług, takich jak Google Assistant i Google Maps. System może być również aktualizowany na bieżąco, co oznacza, że samochód jest stale na bieżąco z najnowszym oprogramowaniem. Volvo wzbogaciło również XC60 o układy wspomagające kierowcę i poprawiające bezpieczeństwo.

Gama rozpoczynająca się od 42 485 funtów składa się z mieszanki łagodnych hybryd (benzynowych i wysokoprężnych) oznaczonych symbolami B4, B5 lub B6. Istnieją również hybrydy typu plug-in (T6 lub T8). Wszystkie wersje mają różną moc i napęd na cztery koła, z wyjątkiem benzynowego B5, który jest dostępny z napędem przednim lub AWD.

W skrócie, system mild-hybrid wykorzystuje mały 48-woltowy akumulator, aby pomóc zredukować emisję spalin i poprawić zużycie paliwa, podczas gdy PHEV mają nieco większy 11,6kWh akumulator wysokiego napięcia, który również pozwala samochodowi przejechać do 32 mil na samej energii elektrycznej, gdy jest w pełni naładowany.

Próbowałem B6 (300 KM) mild hybrid benzyna, plus T6 (340 KM) i T8 (390 KM) plug-in hybrids, które wszystkie mają czterocylindrowy silnik 2,0-litrowy turbo w różnych stats of tun w ich sercu i słodki zmiany ośmiu-biegowa automatyczna skrzynia biegów.

Wszystkie trzy mogą być zalecane, choć mój wybór byłby T6, ponieważ oferuje najlepszą równowagę między mocą i oszczędnością. Jednak, aby uzyskać maksymalne korzyści najlepiej jest mieć ładowarkę w domu lub pracy.

B6 wykonuje swoją pracę, zwłaszcza jeśli nie jesteś w stanie podłączyć się w domu, ale silnik jest trochę bardziej surowy, gdy pracuje ciężko, a deklarowana oszczędność paliwa 30-34mpg i emisja CO2 190-213g/km nie są w dzisiejszych czasach imponujące.

T8 jest szybki bez wysiłku i brzmi solidnie w trybie Power drive, ale ostatecznie tańszy T6 będzie w sam raz.

Oferując potencjalne 113 mil/godzinę (jeśli utrzymasz baterię naładowaną, a Twoje podróże będą skromne) i emisję CO2 na poziomie zaledwie 55g/km, podobnie jak T8, T6 zapewnia również znaczne oszczędności podatkowe dla użytkowników biznesowych.

Jeśli Twój dojazd do pracy jest krótki lub korzystasz z XC60 tylko lokalnie, Twoje podróże na stacje benzynowe mogą być rzadkie, ponieważ znaczną część swojej jazdy możesz spędzić w trybie w 100% elektrycznym. Na dłuższych trasach spodziewamy się, że ekonomia wyniesie około 50 mil/godzinę.

W trybie hybrydowym przełączanie między napędem elektrycznym i benzynowym jest niemal bezproblemowe, a mocy jest pod dostatkiem (0-60mph w zaledwie 5,6 sekundy).

Silnik jest dopracowany, jazda komfortowa, a przyczepność znakomita. XC60 jest zaskakująco zwinne jak na swoje rozmiary i masę, a bardziej zapaleni kierowcy zauważą, że przechyły nadwozia są dobrze kontrolowane na bardziej wymagających drogach.

Podobnie jak poprzednio, we wnętrzu kabiny czuć prawdziwą jakość i dużo skandynawskiego szyku, jeśli wybierzemy jaśniejsze drewniane elementy wykończenia.

Dzięki temu, że kierowca siedzi wysoko, widoczność jest doskonała, a z tyłu jest dużo miejsca dla pasażerów. Pojemność bagażnika wynosi 468 litrów lub 1395 litrów po złożeniu tylnych siedzeń.

Akumulator można naładować z domu w ciągu zaledwie dwóch i pół godziny. Dostępne jest również hamowanie odzyskowe, które odzyskuje energię kinetyczną traconą podczas hamowania w celu zmniejszenia zużycia paliwa i emisji spalin.

Proces ten można również przyspieszyć podczas zjeżdżania ze wzniesień, na przykład przełączając dźwignię zmiany biegów w tryb B.

Na koniec warto wspomnieć o funkcji Asystenta Google, która po raz pierwszy pojawiła się w modelu XC40 Recharge. Wystarczy powiedzieć "Hej Google", aby rozpocząć i poprosić o zmianę kanału radiowego, zadzwonić do kogoś lub ustawić nowy cel podróży - a wszystko to bez odrywania rąk od kierownicy i oczu od drogi.

Werdykt: Przystojny, praktyczny, z klasą, komfortowy i wyposażony w najnowsze układy bezpieczeństwa i informacyjno-rozrywkowe, zmodernizowany średniej wielkości SUV Volvo XC60 jest lepszy niż kiedykolwiek.

Volvo Cars UK

O serwisie

Portal zrzeszający fanów motoryzacji.

Każdy z nas marzy o pięknym i zadbanym samochodzie.  Niezbędne  do tego są odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne oraz odpowiedni dobór kosmetyków do auta.

Dzięki nam, dowiesz się jak doprowadzić swój samochód do perfekcji.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

Kontakt

kontakt@kosmetykisamochodowe.edu.pl

Galeria