MPV były swego czasu bardzo modne, ale potem pojawiły się SUV-y i crossovery o podobnej wielkości i ich popularność gwałtownie spadła.
Renault uważa, że sprzedaż osiągnęła już plateau, a w samochodach osobowych jest jeszcze sporo miejsca. Do tego stopnia, że wprowadziło na rynek czwartą generację samochodu (i rozciągniętego siedmiomiejscowego rodzeństwa Grand Scenic).
Od czasu, gdy Renault było pionierem w segmencie kompaktowych MPV w 1996 roku, na całym świecie sprzedano około 6,5 miliona Sceniców. Jednak nowy samochód jest jak żaden inny.
Scenic i Grand Scenic, oferowane w cenie od 21 445 funtów, wyróżniają się drastycznie wyrazistą stylistyką z rzeźbioną, zaokrągloną ku tyłowi sylwetką, mocno pochyloną przednią szybą i dużymi, 20-calowymi kołami.
We wnętrzu znajdują się najważniejsze cechy, których oczekujemy od "renesansu Renault", takie jak maksymalny pięciogwiazdkowy wskaźnik bezpieczeństwa zderzeniowego Euro NCAP, mocna kombinacja oszczędnych silników benzynowych i wysokoprężnych, doskonałe opakowanie, nowoczesny system informacyjno-rozrywkowy i elegancki wygląd.
Począwszy od wnętrza, nowy Scenic jest nieco szerszy od swojego poprzednika i ma dłuższy rozstaw osi, co oznacza, że w środku jest więcej miejsca.
Jest to zawsze mocny punkt każdego MPV, Scenic nie zawodzi, oferując dużo miejsca zarówno z przodu, jak i z tyłu (choć sprawdź ilość miejsca na głowę z tyłu, jeśli planujesz przewieźć wyższych pasażerów), a także wiodący w swojej klasie bagażnik o pojemności 572 litrów lub 1554 litrów po złożeniu tylnych siedzeń (istnieje prosta funkcja "One Touch", którą można aktywować z wnętrza bagażnika lub za pomocą ekranu dotykowego).
Grand Scenic jest bardzo podobny, tylko nieco dłuższy i posiada trzeci rząd siedzeń, choć trzeba przyznać, że są one przeznaczone tylko dla małych dzieci. Przy zamontowanym trzecim rzędzie siedzeń przestrzeń bagażnika wynosi 189 litrów, a przy opuszczonych siedzeniach 596 litrów.
Zarówno w Scenicu, jak i Grand Scenicu, pasażerowie tylnych siedzeń mają do dyspozycji małe, składane stoliki piknikowe.
Dolna część konsoli środkowej również wsuwa się do tyłu, do tylnej części siedzeń. Jest to z pewnością inne rozwiązanie, ale nie jesteśmy w 100% pewni dlaczego. Tak, to zwalnia trochę miejsca z przodu, ale może głównym powodem jest oddzielenie dzieci z tyłu lub po prostu zapewnienie im dodatkowych schowków i bliższych portów USB. Kto wie?
Wiemy tylko, że wnętrze jest skąpane w świetle, a widoczność jest doskonała dzięki dużej ilości szkła, ogromnej przedniej szybie i opcjonalnemu panoramicznemu szyberdachowi na całej długości (stałemu).
Fotele są bardzo wygodne, a pozycja za kierownicą jest wysoka, co powinno odpowiadać nabywcom SUV-ów i crossoverów. Scenic siedzi również nieco wyżej niż poprzedni model.
Na tablicy rozdzielczej przed kierowcą dominuje duże centralne pokrętło, a po lewej stronie znajduje się doskonały system informacyjno-rozrywkowy Renault R-Link 2 z dużym 8,7-calowym portretowym ekranem dotykowym, po raz pierwszy zastosowanym w nowym Megane, z pełną łącznością.
Dostępne są cztery poziomy wykończenia (Expression+, Dynamique Nav, Dynamique S Nav i Signature Nav), a wszystkie warianty otrzymują klimatyzację, elektryczne szyby, radio DAB i automatyczny system hamowania awaryjnego.
Lista innych opcji i systemów wspomagających bezpieczeństwo kierowcy jest bardzo obszerna, począwszy od tempomatu adaptacyjnego, a skończywszy na wspaniałym systemie nagłośnienia BOSE.
Silniki dostępne na starcie to dwie jednostki benzynowe o pojemności 1,2 litra (115 KM i 130 KM), a także 1,5-litrowy i 1,6-litrowy diesel o mocy 110 KM (130 KM i 160 KM). Są one połączone z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, podczas gdy niektóre korzystają również z dwusprzęgłowej skrzyni automatycznej.
Jednostki benzynowe są w stanie osiągnąć 48,7 miligramów na godzinę, a emisja CO2 wynosi 129/g/km.
Najbardziej oszczędny silnik ze wszystkich jest 110 KM diesel, który na papierze może trafić 72,4 mpg, emitując tylko 100g/km CO2. Jednak, jeśli nie chcesz brać wszystkiego w wolnym tempie, może być trochę zadyszany.
Nasz wybór jednostek napędowych to 1,6-litrowy diesel o mocy 130 KM w wersji Dynamique S Nav, który jest najlepszym połączeniem wydajności i ekonomii, choć niestety jest dostępny tylko z sześciobiegową manualną skrzynią biegów.
Z miejsca osiąga prędkość 62 mph w 11,4 sekundy (ale wydaje się, że szybciej), osiąga prędkość maksymalną 118 mph, a mimo to osiąga 61,6 mil na godzinę i emituje 119 g/km CO2.
Silnik ciągnie dobrze i ładnie się uspokaja, choć nie wydaje się tak wyrafinowany jak w Megane pod wpływem przyspieszenia.
Układ kierowniczy jest lekki i pomimo tych ogromnych kół, jazda jest wystarczająco przyjemna, choć z pewnością nie wygładzi wszystkich nierówności na drodze. Pochylenie nadwozia jest dobrze kontrolowane na zakrętach, ale ogólnie rzecz biorąc jest to samochód do komfortowego podróżowania, a nie pędzenia po wiejskich drogach.
Werdykt: Nowy Scenic staje w szranki z groźnymi rywalami, takimi jak Citroen C4 Picasso, Ford C-MAX i Kia Carens, więc musi osiągać wysokie wyniki. Dobrą wiadomością dla Renault jest to, że jest to imponujący, dobrze zbudowany i wszechstronny pakiet.
Bogato wyposażony, przestronny, bezpieczny, stylowy i zawierający elementy SUV-a, Scenic został naprawdę stworzony na nowo dla nowego pokolenia.
Główna rada: jeśli zdecydujesz się na Scenica, wybierz żywy kolor Honey Yellow.
Więcej: http://cardetailing.edu.pl