Po roku od premiery nowy, duży SUV Volvo nadal przyciąga wzrok i zdobywa nagrody.
Poprzednia wersja XC90 miała wielu zwolenników dzięki swojej trwałości, przestronności, bezpieczeństwu i komfortowi, a w ostatnim roku sprzedaży nadal cieszyła się dużą popularnością.
Całkowicie nowy samochód to nie tylko krok naprzód, ale także zmiana charakteru gry.
XC90 musi być dobre, ponieważ konkuruje z nowym Jaguarem F-Pace, Audi Q7, Range Roverem Sport i Land Roverem Discovery Sport, a także BMW X5 i Mercedes-Benz GLE.
Liczy się pierwsze wrażenie, a XC90 robi imponujące wrażenie dzięki wyrazistej przedniej części nadwozia z nowym, charakterystycznym dla Volvo grillem i diodowymi reflektorami w kształcie młota Thora.
Podczas gdy czysty profil boczny również go wyróżnia, tył nie odbiega o milion mil od starego XC90.
Wewnątrz jest tak samo dobrze - a nawet innowacyjnie. Z przodu panuje ogromne poczucie przestrzeni i światła, połączone z doskonałą pozycją za kierownicą.
Deska rozdzielcza jest orzeźwiająco minimalistyczna. Większość funkcji samochodu obsługuje się za pomocą imponującego, 9-calowego tabletu w orientacji pionowej lub dotykowego systemu informacyjno-rozrywkowego, który dominuje na konsoli środkowej i działa szybko i intuicyjnie.
Na szczęście oznacza to, że irytująca nawigacja satelitarna Volvo, z wyborem liter i cyfr za pomocą kółka, trafiła do samochodowego piekła.
XC90 jest dobrze wyposażone. Standardowe wyposażenie w całej gamie obejmuje nawigację satelitarną, tempomat, czujniki deszczu, diody LED, klimatyzację i skórzane wykończenie wnętrza. Jednak ogromna lista opcji jest warta przejrzenia, ponieważ zawiera również kilka perełek, ale spokojnie.
Jakość materiałów, jakość wykonania i odcienie kolorów nadają kabinie charakter premium ze skandynawskim zacięciem.
Testowałem podstawowy model XC90. W cenie od 46,850 funtów, mój D5 AWD Momentum był w kolorze Osmium Grey z Blond Leather. Opcjonalne dodatki, w tym 12,3-calowa cyfrowa deska rozdzielcza, podgrzewane fotele przednie, tempomat adaptacyjny, a nawet podgrzewane dysze spryskiwaczy, pozwoliły przekroczyć granicę 50 000 funtów.
Pod maską znajduje się potężny, czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,0 l i mocy 222 KM, który pozwala na osiągnięcie prędkości 0-60 mph w 7,8 s, prędkości maksymalnej 137 mph i emisji CO2 na poziomie 149 g/km.
Volvo twierdzi, że jest w stanie osiągnąć 49,6 miligramów na godzinę, choć realistycznie rzecz biorąc, myślę, że w codziennej jeździe będzie to bliżej 35-40 miligramów na godzinę.
Nieco hałaśliwe przy pierwszym przyspieszeniu, XC90 szybko staje się zrelaksowanym, wyrafinowanym krążownikiem. Ośmiobiegowa, automatyczna skrzynia biegów działa płynnie, układ kierowniczy jest zrelaksowany i dobrze wyważony, a jazda jest płynna, a napęd na wszystkie koła ma znakomitą przyczepność.
Nie da się ukryć, że jest to duży i stosunkowo wysoki samochód, więc jeśli zostanie wepchnięty na wymagające drogi wiejskie, pojawi się spory przechył nadwozia, choć jest on dobrze kontrolowany.
Jak wszystkie XC90 w specyfikacji brytyjskiej, mój samochód był siedmiomiejscowy. Rozkładanie foteli 6-7 jest łatwe, choć najlepiej zostawić je dzieciom i "kompaktowym" dorosłym. W przeciwnym razie jest bardzo przestronny na miejscach 3-5 w drugim rzędzie (przesuwają się, pochylają i składają na płasko indywidualnie), podczas gdy pojemność bagażnika waha się od 451 litrów do 1,951 litrów, w zależności od tego, ile siedzeń jest złożonych.
Dla tych, którzy chcą holować, XC90 może przewieźć 2700 kg.
Nie trzeba dodawać, że samochód ten (uznawany za najbezpieczniejsze Volvo w historii) otrzymał maksymalną liczbę pięciu gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP i jest wyposażony w najnowsze technologie bezpieczeństwa i systemy wspomagające kierowcę.
Werdykt: Bezpieczny, przestronny, stylowy i komfortowy, charakterystyczny, nowoczesny SUV Volvo XC90 ma klasę jak nigdy dotąd.