Funky nie jest słowem, które kojarzy się z "Vorsprung durch Technik" Audi, ale właśnie to otrzymujemy w nowym Q2.
Najnowszy, najmniejszy SUV, który dołączy do stale powiększającej się gamy Audi, zadowoli tradycjonalistów, a jednocześnie przyciągnie nowszych klientów, którzy w przeciwnym razie mogliby wybrać uznane, bardziej oklepane alternatywy.
Audi twierdzi, że dzięki Q2 stworzyło nowy segment kompaktowych SUV-ów premium, ale w rzeczywistości jego rywalami są Mercedes-Benz GLA, MINI Countryman i Mazda MX-3 z jednej strony oraz Renault Captur, Vauxhall Mokka i Citroen C4 Cactus z drugiej.
Nieco niższy niż większość konkurentów dzięki sportowej linii dachu, Q2 jest chyba najbardziej zbliżony wielkością do Cactusa.
W cenie od 22,380 funtów, istnieją trzy poziomy wykończenia do wyboru (SE, Sport i S Line) i pięć silników, począwszy od 1,0-litrowy 1,0-cylindrowy benzyna TFSI 150PS do 160PS 2,0-litrowy diesel, z 190PS 2,0-litrowy TFSI do naśladowania pod koniec 2017 roku.
Jeździłem wersjami z 1,6-litrowym dieslem i 1,4-litrowymi jednostkami benzynowymi. Nietypowo, Audi spodziewa się, że te ostatnie będą najbardziej popularne, podczas gdy klienci mają również przejść do wyższych poziomów wykończenia (Sport i S Line).
Nasz wybór padłby na model 1.4 TFSI w specyfikacji S Line z 7-biegową skrzynią S tronic, choć nie możemy się doczekać jazdy wersją 1.0-litrową TFSI, wyposażoną w jeden z najlepszych silników trzycylindrowych w branży.
Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy w Q2 jest to, że wygląda jak żaden inny kompaktowy SUV. Wspomnieliśmy już o jego wysokości, ale wyróżnia się także czystymi, wyrzeźbionymi liniami i słupkiem C, który jest dostępny w różnych kolorach.
Dodajmy to do gamy kolorów nadwozia, w tym naszego ulubionego - żółtego Vegas - i mamy samochód, który się wyróżnia, w dobrym tego słowa znaczeniu.
Wskakując do środka, można poczuć się jak w Audi, a im wyższy poziom wykończenia, tym jest lepiej.
Pozycja siedząca jest wygodna, choć trochę niższa niż u niektórych rywali. Widoczność jest dobra i jest dużo miejsca z przodu i z tyłu. Z pewnością zmieszczą się tu cztery dorosłe osoby o wzroście 6 stóp, choć znacznie wyżsi pasażerowie z tyłu mogą mieć problemy z miejscem nad głową. Przestrzeń bagażowa wynosi przyzwoite 405 litrów (1050 przy opuszczonych tylnych siedzeniach).
Deska rozdzielcza, elementy sterujące wentylacją i użyte materiały odpowiadają wysokim standardom Audi i oczywiście są wyposażone w najnowocześniejsze funkcje łączności oraz wielokolorowe nastrojowe oświetlenie LED.
Q2 jest wyposażone w 7-calowy ekran infotainment (dostępna jest wersja 8-calowa) umieszczony wysoko na desce rozdzielczej, a niżej, w pobliżu dźwigni zmiany biegów, znajduje się obrotowy kontroler i dodatkowe przełączniki skrótów.
Radio DAB, wielofunkcyjna kierownica, klimatyzacja są w standardzie, ale jeśli masz na wyższe poziomy wykończenia, opcje, takie jak tempomat, automatyczne światła i wycieraczki, plus różne kierowcy i pomocy bezpieczeństwa pochodzą w zasięgu.
My polecamy Audi Virtual Cockpit - imponująco płynny, 12,3-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy, który po raz pierwszy pojawił się w modelu TT.
Jak to działa? Cóż, łatwo jest znaleźć właściwą pozycję za kierownicą, a łagodny silnik benzynowy o pojemności 1,4 litra jest bardzo wydajny, podczas gdy sam samochód prowadzi się bardziej jak hatchback niż SUV/crossover.
Jazda może być dla niektórych nieco twarda, ale jest dopracowana, a bardziej uduchowieni kierowcy mogą przełączyć opcję Dynamic w systemie Audi Drive Select, gdzie Q2 sprawia wrażenie szczególnie stabilnego, z dobrze kontrolowanymi przechyłami nadwozia i precyzyjnym układem kierowniczym. Przede wszystkim, daje dużo radości z jazdy. Dla przypomnienia, Q2 osiąga prędkość 0-60mph w 8,5 sekundy i prędkość maksymalną 132mph.
Przy deklarowanych 54 miligramach spalania i niskiej emisji CO2 wynoszącej 119 g/km, koszty eksploatacji są konkurencyjne.
Q2 to wybór premium z bogatym wyposażeniem, ale dla wielu będą to opcje łączności i personalizacji, które go podbiją.
Niezależnie od tego, czy chodzi o zmianę nastrojowego oświetlenia we wnętrzu, czy też o wybór żywego koloru i kontrastującego ostrza słupka C na zewnątrz, niewiele egzemplarzy Q2 będzie wyglądało identycznie.
Tak, Audi Q2 1.4 TFSI S line S tronic ustawi cię z powrotem około 30.000 funtów, ale za te pieniądze dostajesz klasę, praktyczne, nowoczesne kompaktowy SUV ze sportowym, niższy profil i imponującą dynamikę jazdy.
Review by @garethherincx