Wsiadamy za kierownicę Volvo XC40 - Europejskiego Samochodu Roku 2018. Czy spełnia pokładane w nim nadzieje?
Co to jest?
XC40 to najnowszy i najmniejszy członek rodziny SUV-ów Volvo, plasujący się poniżej XC60 i XC90.
W cenie od 27 905 do 40 055 funtów jego rywalami w klasie premium są BMW X1, Range Rover Evoque, Audi Q3, Mazda CX-5, DS 7 Crossback i Jaguar E-Pace.
Oprócz tytułu Car of the Year, XC40 został również ukoronowany What Car? Car of the Year 2018 oraz Best Family SUV.
Pierwsze wrażenia
XC40 doskonale pokazuje, że istnieje pole dla wyrazistego designu, nawet w ramach ograniczeń sektora SUV, gdzie solidność, duża wysokość jazdy, krótkie zwisy i potrzeba przestronnego wnętrza stanowią ciekawe wyzwania.
Masywny, ale stylowy, wyraźnie dzieli pewne DNA ze swoim większym rodzeństwem, ale jest to w dużej mierze bezczelny młodszy brat.
Dostępne są trzy główne poziomy wykończenia - Momentum, R-Design i Inscription - i wszystkie są bogato wyposażone, choć my uważamy, że R-Design to najlepszy wybór.
Nawet wersja podstawowa ma 9-calowy, dotykowy system informacyjno-rozrywkowy z pełną łącznością, zgrabny, 12,3-calowy cyfrowy zestaw wskaźników przed kierowcą, nawigację satelitarną, reflektory LED, dwustrefową klimatyzację i 18-calowe tarcze kół.
Standardem jest również system zdalnego sterowania i pomocy w sytuacjach awaryjnych Volvo On Call. Umożliwia on aktywację różnych funkcji samochodu za pomocą smartfona lub smartwatcha, w tym zdalne uruchomienie silnika, ogrzanie lub schłodzenie kabiny oraz wysłanie miejsca docelowego bezpośrednio do nawigacji satelitarnej - w obu przypadkach przed uruchomieniem silnika.
W wyposażeniu może znaleźć się półautonomiczny układ napędowy Volvo Pilot Assist. Wspomaga on kierowanie pojazdem i kontroluje hamowanie i przyspieszanie, aby utrzymać samochód bezpiecznie na swoim pasie ruchu, z odpowiednią prędkością lub w ustalonej odległości od pojazdu poprzedzającego. Nie byłem w 100% przekonany do tego systemu, kiedy po raz pierwszy wypróbowałem go w innych ostatnich Volvo, ale teraz jest doskonały, jeśli lekko niekanoniczny.
Cały samochód jest dobrze zbudowany, sprawia wrażenie solidnego, a wnętrze jest stylowe z dużą ilością miękkich w dotyku powierzchni.
Pozycja za kierownicą jest odpowiednio wysoka i zapewnia doskonałą widoczność, z przodu i z tyłu jest dużo miejsca dla dorosłych, choć piąty pasażer będzie musiał pokonać tunel przekładni.
Przestrzeń bagażowa jest również dobra, rozciągając się od 460 litrów do 1 336 litrów, jeśli złożysz tylne siedzenia.
W bagażniku zastosowano sprytny zabieg, ponieważ podłoga składa się, dzieląc przestrzeń - to świetny sposób, aby zapobiec przesuwaniu się toreb z zakupami.
Wśród wielu systemów bezpieczeństwa na pokładzie znajduje się układ City Safety, czyli automatyczny system hamowania awaryjnego (AEB), który wykrywa pieszych, rowerzystów i duże zwierzęta, a także układ łagodzący skutki zjechania z pasa ruchu, który ostrzega o zjechaniu z pasa ruchu na drogę nadjeżdżającego pojazdu i pomaga bezpiecznie wrócić na swój pas.
Wybór silnika
Początkowo do wyboru są czterocylindrowe silniki Diesla i benzynowe o pojemności 2,0 litrów i różnej mocy, a w przyszłości pojawi się pierwszy trzycylindrowy silnik Volvo (1,5 litra benzyny).
Ja wypróbowałem model D4 (diesel) o mocy 188 KM i T5 (benzyna) o mocy 244 KM, oba wyposażone w ośmiobiegową automatyczną skrzynię biegów i napęd na wszystkie koła. Są też różne tryby jazdy - Comfort, Eco, Off road, Dynamic i Individual.
D4 diesel może osiągnąć 62mph z miejsca w 7,9 sekundy i osiąga 130mph. Na papierze jest w stanie osiągnąć 55mpg, podczas gdy emisja CO2 wynosi 135g/km.
Szczytowy model T5 jest najszybszym XC40 z czasem 0-62mph wynoszącym zaledwie 6,5 sekundy i prędkością maksymalną 140mph. Jednak zużycie paliwa spada (39 mg), a emisja CO2 wzrasta do 168 g/km.
Dostępne będą również wersje z manualną skrzynią biegów i napędem na przednie koła.
Jak się prowadzi?
W skrócie - bardzo dobrze. XC40 posiada jedne z najlepszych właściwości jezdnych, jakie można znaleźć w SUV-ie - nie tylko w tej klasie.
Dzięki ostremu, dobrze wyważonemu układowi kierowniczemu, komfortowej jeździe, dużej przyczepności i opanowaniu na zakrętach, XC40 spełnia wszystkie wymagania.
Niezależnie od tego, czy przemierzasz autostrady, dojeżdżasz do pracy w mieście, jedziesz do szkoły, czy też cieszysz się jazdą po bardziej wymagających drogach, XC40 spełni Twoje oczekiwania.
Oba silniki, które wypróbowałem, mają więcej niż wystarczająco dużo mocy do codziennej jazdy, a w przeważającej części, oba są wyrafinowane, choć diesel daje o sobie znać częściej niż nie.
Werdykt
Volvo XC40 to po prostu jeden z najlepszych SUV-ów, jakie można kupić za pieniądze. Jakby nie wystarczył śmiały wygląd, ciekawa dynamika jazdy i wysoka jakość wykonania - jest także bogato wyposażony, komfortowy i niezwykle bezpieczny.