Samodzielna wymiana zespołu łożyska kulkowego
Każdy kierowca lubi, aby jego samochód pracował cicho i płynnie. Z czasem jednak może stać się hałaśliwy podczas szybkiej jazdy po wybojach.
Oznaki, że Twój samochód może wymagać wymiany łożyska kulkowego
- przy dużych prędkościach na nierównej drodze słychać podejrzany hałas;
- przednie koła chwieją się, co powoduje uczucie niestabilności pojazdu;
- opony zużywają się nieregularnie;
- kierownica skrzypi podczas skręcania i sterowanie samochodem wymaga wysiłku.
Każdy z tych "objawów" oznacza, że łożysko kulkowe uległo zużyciu i należy je wymienić. Wynika to z dużych naprężeń, na jakie narażony jest produkt podczas eksploatacji pojazdu.
Jest to część, która przenosi ciężar samochodu - powstrzymuje wstrząsy powstające podczas pokonywania nierówności. Pomiędzy ciałem a wewnętrznymi częściami elementu powstaje szczelina, która stopniowo się powiększa. Jeśli się o to nie zadba, koło może po prostu odpaść.
Diagnozowanie klatki koła
Istnieje kilka sposobów na samodzielne zdiagnozowanie tej części maszyny.
Po pierwsze, można podnieść koło i poruszyć nim - jeśli jest luz, należy wymienić wspornik.
Po drugie, można użyć łomu, aby podnieść krawędź podpory - w ten sposób można jeszcze dokładniej wykryć luz.
Po trzecie, można po prostu zdjąć łożysko i zacisnąć je w imadle, aby sprawdzić wszystkie elementy. Jeśli trzpień wyrobu łatwo się przesuwa - element jest zużyty i wymaga wymiany.
Samodzielna wymiana łożyska kulkowego
Proces ten ma swoje własne cechy, które zależą od marki samochodu, ale ogólne zasady pozostają takie same.
Jakie narzędzia są Ci potrzebne?
- Klucz do sprzęgieł 17-19.
- Ściągacz do sprzęgieł łożysk kulkowych.
- Jack.
- Klucz do cylindrów.
- Żelazko do opon (łom lub inna mocna rura).
Jeśli wykonujesz tę procedurę po raz pierwszy, pomocna może okazać się inna osoba. Jeśli kolejność jest prawidłowa, proces zajmie nie więcej niż pół godziny.
Zaleca się wstępne nasmarowanie nowego łożyska poprzez zdjęcie jego osłony przeciwpyłowej. Pamiętaj, aby po wszystkim założyć ją z powrotem!
- Opuścić śruby kół i podnieść samochód;
- zdjąć koło i odkręcić nakrętkę szpilki kulistej;
- usunąć śruby, które łączą daną część samochodu ze zwrotnicą;
- włożyć ściągacz i wcisnąć sworzeń.
Następnie będziesz potrzebował pomocy kolegi, który działa na dolną dźwignię za pomocą łomu. Usunąć wspornik, który wymaga wymiany i zamontować w jego miejsce nową wersję. Poproś pomocnika o delikatne opuszczenie dźwigni tak, aby trzpień produktu znalazł się we właściwym otworze. To wszystko, wystarczy dokręcić nakrętkę!
Jak uniknąć problemów z pomocą techniczną
Regularnie kontrolować podporę, aby uniknąć częstej wymiany tej części samochodu.
Należy również zwracać uwagę na pokrywę przeciwpyłową, ponieważ w przypadku jej pęknięcia brud i wilgoć mogą przedostać się do wrażliwych elementów wspornika, prowadząc do korozji.
Zachowaj ostrożność podczas jazdy po wyboistych drogach, a wsparcie będzie Ci służyć przez długi czas!
28.01.2021, 31 wyświetleń.