Przegląd Toyoty bZ4X

Share

  • Facebook
  • Twitter

Można powiedzieć, że Toyota jest trochę spóźniona na imprezę EV. Pomimo faktu, że 25 lat temu była pionierem technologii hybrydowej, wprowadzając na rynek Priusa, japoński gigant dopiero w 2022 roku wprowadzi na rynek europejski swój pierwszy samochód z napędem elektrycznym.

Pytanie brzmi: czy warto było czekać? Zanim spróbuję odpowiedzieć na to pytanie, zajmijmy się słoniem w pokoju - jak to się stało, że samochód nosi taką nazwę jak bZ4X?

Cóż, mówiąc najprościej, jest to pierwszy model z rodziny "Beyond Zero" Toyoty, czyli bezemisyjnych elektrycznych pojazdów akumulatorowych, podczas gdy "4" odnosi się do wielkości samochodu (średniej wielkości), a "X" oznacza, że jest to crossover/SUV z napędem 4×4.

Nieco dłuższy, niższy i szerszy niż RAV4, bZ4X został opracowany wspólnie z Subaru (jego wersja nazywa się Solterra) i jest dostępny z napędem na przednie lub cztery koła.

Wybór napędu będzie miał wpływ na osiągi i zasięg samochodu. Wersja FWD (201bhp) oferuje do 317 mil zasięgu i czas 0-62mph 7,5 sekundy, podczas gdy opcja 4×4 (215bhp) ma mniejszy zasięg około 286 mil, ale jest szybszy od początku (6,9 sekundy).

W cenie od 41 000 funtów Toyota stawia na spokój ducha, oferując bZ4X w nowym, intrygującym systemie miesięcznego leasingu, który obejmuje pojazd, konserwację, ładowarkę i dostęp do usług.

Tymczasem bateria jest wspierana przez opcjonalny program rozszerzonej opieki dla właścicieli, gwarantujący pojemność baterii na poziomie 70% po 10 latach lub przejechaniu 1 000 000 km (620 000 mil).

Model bZ4X korzysta również ze standardowej gwarancji Toyoty Relax, która obejmuje pojazd przez 10 lat (do 100 000 mil), pod warunkiem, że samochód jest serwisowany przez dealera Toyoty.

Mówiąc o baterii, pakiet 71,4 kWh w bZ4X może być ładowany od 0-80% w około 30 minut za pomocą szybkiej ładowarki 150 kWh.

W ofercie znajdują się cztery wersje wyposażenia, w tym podstawowa 'Pure', która zawiera takie udogodnienia jak 18-calowe felgi, kamera cofania i inteligentne wejście.

Modele 'Motion' wyglądają bardziej sportowo dzięki dużym 20-calowym felgom, przyciemnianym szybom i spojlerowi dachowemu, a wyposażenie obejmuje podgrzewane fotele, bezprzewodowe ładowanie telefonu i panoramiczny szklany dach.

Kolejnym modelem jest Vision, którego standardowe wyposażenie obejmuje podgrzewane i chłodzone fotele przednie, cyfrowy kluczyk, dzięki któremu można otworzyć i uruchomić samochód za pomocą telefonu oraz tapicerkę ze skóry syntetycznej.

Testowaliśmy model Premier Edition z najwyższej półki, który standardowo wyposażony jest w napęd na cztery koła oraz dziewięciogłośnikowy system dźwiękowy JBL, a jego cena wynosi 51 550 funtów.

Na pierwszy rzut oka bZ4X wygląda jak zgrabny, bardziej futurystyczny RAV4. Podejdź bliżej i projekt jest bardziej złożony, z akcentem na aerodynamikę w celu zmniejszenia oporu powietrza i maksymalizacji zasięgu.

Wewnątrz panuje prawdziwe poczucie przestrzeni, światła i widoczności. Z przodu znajduje się nowy układ skoncentrowany na kierowcy, z nisko umieszczoną kierownicą i 7,0-calowym wyświetlaczem cyfrowym, który znajduje się bezpośrednio na wysokości oczu kierowcy. Nie jest to rozwiązanie tak radykalne, jak i-Cockpit Peugeota, ale nadal jest to zmiana, która działa zaskakująco dobrze, gdy już się do niej przyzwyczaisz.

Pochwały należą się również 12,3-calowemu ekranowi dotykowemu w konsoli środkowej. Na szczęście Toyota nie zrezygnowała całkowicie z tradycyjnych przycisków, więc nie trzeba odrywać wzroku od drogi, gdy przesuwa się po menu, aby uzyskać dostęp do kluczowych funkcji.

Szkoda tylko, że wysoko w kabinie zastosowano twarde plastiki, a konsola przyrządów kierowcy jest dość wątła.

Z drugiej strony, z tyłu jest sporo miejsca dla pasażerów, a bagażnik ma 452 litry pojemności, choć niestety nie ma miejsca na schowek we "wnęce silnika", w którym można by przechowywać kable.

Pierwsze, co rzuca się w oczy na drodze, to płynna jazda i dopracowanie wnętrza kabiny.

Jak w przypadku wszystkich pojazdów elektrycznych, dostępny jest duży moment obrotowy. Przyspieszenie jest jednak doskonale wyczuwalne, a nie jak w przypadku niektórych konkurentów - rozdzierające.

Na bardziej wymagających zakrętach można zauważyć lekkie przechyły nadwozia, ale bZ4X jest bardziej komfortowym krążownikiem niż wyczynowym SUV-em. Nie można również narzekać na przyczepność i trakcję.

Jest łatwy w prowadzeniu, a Toyota starała się go maksymalnie uprościć dzięki automatycznej regeneracji hamulców (system, który ładuje baterię poprzez zbieranie energii, która w przeciwnym razie byłaby marnowana podczas zwalniania).

Może jestem dziwakiem, ale wolę możliwość ręcznej regulacji ustawień regeneracji (co jest częstszym rozwiązaniem). O dziwo, Subaru Solterra posiada właśnie taką funkcję.

Nasz testowy samochód został wyposażony w system napędu na cztery koła X-Mode, który posiada ustawienia dla śniegu/błota, głębokiego śniegu i błota oraz Grip Control dla trudniejszej jazdy terenowej (poniżej 6mph), więc powinien poradzić sobie w tych kilku dniach w roku, kiedy ekstremalna pogoda trafia na pierwsze strony gazet.

Przeprowadziliśmy różne ćwiczenia, aby sprawdzić jego zdolności terenowe i zdał je z wynikiem pozytywnym. Niewielu posiadaczy bZ4X kiedykolwiek wyciągnie go do granic możliwości, ale ma on kontrolę zjazdu ze wzgórza, kontrolę pełzania przy niskich prędkościach i może pokonać głębokość 500 mm.

Czy są jeszcze jakieś zastrzeżenia? No tak, tylko kilka. Nie ma schowka na rękawiczki i co bardziej irytujące, nie ma tylnej wycieraczki (została poświęcona na ołtarzu efektywności aerodynamicznej).

Aha, i w odpowiedzi na pytanie, które postawiłem na początku tego artykułu. Tak, warto było czekać na bZ4X.

Rywale obejmują wszystko od Hyundai Ioniq 5, Kia EV6, Skoda Enyaq iV i Audi Q4 e-tron do Volkswagen ID.4, Tesla Model Y i Ford Mustang Mach-E.

Werdykt: Całkowicie nowa Toyota bZ4X jest mile widzianym dodatkiem do grona elektrycznych SUV-ów o dużym zasięgu - gładka, przestronna i zaskakująco sprawna, to wybór pełen spokoju.

Toyota UK

O serwisie

Portal zrzeszający fanów motoryzacji.

Każdy z nas marzy o pięknym i zadbanym samochodzie.  Niezbędne  do tego są odpowiednie zabiegi pielęgnacyjne oraz odpowiedni dobór kosmetyków do auta.

Dzięki nam, dowiesz się jak doprowadzić swój samochód do perfekcji.

Zadbaj o swój samochód razem z nami.

 

Kontakt

kontakt@kosmetykisamochodowe.edu.pl

Galeria