Udostępnij
Wprowadzony na rynek w 2018 roku Vauxhall Grandland X nigdy nie był najbardziej porywającym SUV-em na rynku, ale sprzedawał się dobrze. Ponad 70 000 egzemplarzy znalazło domy w Wielkiej Brytanii, a także około 300 000 w Europie.
Tak zwane pojazdy typu C-SUV są największym sektorem w Wielkiej Brytanii, stanowiąc jeden na sześć wszystkich sprzedawanych nowych pojazdów. Popularnymi rywalami są Kia Sportage, Ford Kuga, Nissan Qashqai i Peugeot 3008.
W roku 2022 Vauxhall poddał Grandlanda X liftingowi. Po pierwsze, ten "mocno zmieniony" model stracił oznaczenie "X" i jest teraz po prostu "Grandlandem".
Co ważniejsze, Vauxhallowi udało się przekształcić zwykłego crossovera w coś naprawdę atrakcyjnego dzięki elementom stylistycznym zaczerpniętym z jego mniejszego rodzeństwa - Mokki.
Najważniejszym z nich jest wprowadzenie nowej, odważnej twarzy marki - charakterystycznego przodu "Vizor", który był już widoczny w Mokce, a także jako podstawowy element stylizacyjny nadchodzącej nowej Astry.
Pojedynczy, gładki panel biegnący pomiędzy nowymi, inteligentnymi reflektorami adaptacyjnymi IntelliLux LED Pixel Light mieści nowe logo Griffina, czujniki i radar technologii wspomagających kierowcę i nadaje samochodowi bardziej czysty, nowoczesny wygląd.
Tylne światła LED mają kształt "podwójnego skrzydła" wewnątrz klastra tylnych lamp w kolorze dymu. Inne zmiany obejmują czarne nakładki na lusterka drzwiowe i spojler dachowy, a niektóre modele otrzymały czarny dach i relingi dachowe o wysokim połysku.
Wnętrze również zostało gruntownie przerobione, a deska rozdzielcza została zbudowana w oparciu o dwuekranowy system Pure Panel firmy Vauxhall, który obejmuje cyfrowy wyświetlacz wskaźników kierowcy oraz ekran systemu informacyjno-rozrywkowego. Nie jest to efektowny, ale atrakcyjny wygląd, a kabina jest ogólnie dobrze zaprojektowana i posiada miękkie w dotyku powierzchnie na wyższych partiach.
W zależności od tego, którą z trzech wersji wyposażenia (Design, GS Line i Ultimate) wybierzemy, cyfrowy zestaw wskaźników dostępny jest z 7- lub 12-calowym wyświetlaczem, natomiast centralny ekran dotykowy ma przekątną 7 lub 10 cali.
W pozostałych miejscach z przodu znajdują się wygodne, nowe fotele, a bogaty zestaw dostępnych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy obejmuje nową technologię "Night Vision", która wykorzystuje kamery na podczerwień do wyróżniania pieszych i zwierząt na cyfrowym wyświetlaczu przyrządu i jest dostępna w Vauxhallu po raz pierwszy.
Dostępne są również: system automatycznego hamowania awaryjnego (AEB), tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, aktywny system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, system ostrzegający o senności kierowcy oraz zaawansowany system wspomagania parkowania z kamerą panoramiczną 360 stopni.
W cenie od 25 810 do 37 375 funtów nowy Grandland jest dostępny z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi oraz hybrydowym typu plug-in (Hybrid-e) o zasięgu elektrycznym do 39 mil, co sprawia, że jest w stanie poradzić sobie z typowym dniem jazdy dla większości kierowców w Wielkiej Brytanii.
Silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra rozwija moc 128 KM, a emisja CO2 wynosi zaledwie 139 g/km. W przypadku 1,5-litrowego silnika wysokoprężnego (również o mocy 128 KM) emisja wynosi 133 g/km, natomiast w wersji PHEV (1,6-litrowy silnik benzynowy turbo o mocy 177 KM i silnik elektryczny o mocy 109 KM, które razem dają 223 KM) emisja CO2 wynosi zaledwie 31 g/km.
Teoretycznie Hybrid-e może osiągnąć do 192 miligramów na godzinę (w zależności od tego, czy jest w pełni naładowany i jak długa jest podróż), podczas gdy diesel osiąga do 54,3 miligrama, a benzyna 45,6 miligrama.
PHEV jest najszybszy z całej trójki (0-60 mph w 8,9 s), benzynowy - 10,3 s, a diesel - 12,3 s.
Testowaliśmy wersję benzynową i hybrydową plug-in nowego Grandlanda, przy czym ta pierwsza była napędzana wydajną trzycylindrową jednostką o pojemności 1,2 litra, stosowaną również w gamie Peugeota i Citroena.
Co ciekawe, ponieważ Vauxhall należy do tej samej grupy, co marki francuskie (Stellantis), Grandland ma te same podzespoły, co SUV-y Peugeot 3008 i Citroen C5 Aircross.
W każdym razie, silnik benzynowy jest mocny i gładki, dostarcza więcej mocy niż może sugerować jego niewielka pojemność, a oficjalne zużycie paliwa jest realistyczne w codziennej jeździe.
Ze wstępnych zamówień wynika, że wariant PHEV będzie stanowił około 25% sprzedaży Grandlanda.
Ogólne wrażenia z jazdy w obu wersjach są komfortowe i zaskakująco dopracowane. Na drodze samochód sprawia wrażenie solidnego i opanowanego, a na szybszych, bardziej wymagających zakrętach zachowuje się niezwykle płasko. Jeśli w ogóle, to wersja benzynowa jest nieco bardziej zwinna.
Pozycja za kierownicą jest wysoka, widoczność dobra, a lekki układ kierowniczy sprawia, że samochód nadaje się również do jazdy miejskiej. Wersja PHEV jest jeszcze lepsza, ponieważ może pracować bezgłośnie, nie emitując żadnych zanieczyszczeń.
Oczywiście Hybrid-e dysponuje większą mocą, choć wydaje się nieco cięższy dzięki dodatkowemu akumulatorowi litowo-jonowemu o pojemności 13,2 kWh i silnikowi elektrycznemu.
Ośmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów działa płynnie i oferuje trzy tryby jazdy: Hybrid, Sport i Electric.
Tryb hybrydowy jest trybem domyślnym i zapewnia najlepsze z obu światów, optymalizując zużycie paliwa i właściwości jezdne, a przełączanie między zasilaniem benzynowym i elektrycznym odbywa się niemal bezproblemowo. Tryb Sport zapewnia maksymalną moc silnika benzynowego i elektrycznego, natomiast tryb Electric przełącza się na niemal bezgłośny tryb elektryczny.
Oczywiście, jest też układ regeneracji hamulców - system, który ładuje akumulator poprzez odzyskiwanie energii, która w przeciwnym razie byłaby tracona podczas zwalniania, choć efekt jest subtelny.
Podobnie jak wszystkie pojazdy PHEV, samochód działa najefektywniej, gdy jest ładowany w domu przez noc. Czas ładowania od 0 do 100% wynosi od 5 godzin 45 minut z domowego gniazda 3-pinowego do 1 godziny 45 minut z domowego/publicznego punktu ładowania o mocy 7,4 kW.
Zmieniony system informacyjno-rozrywkowy to zdecydowana poprawa w stosunku do poprzedniego Grandlanda X. Jest funkcjonalny i logicznie rozplanowany, choć centralny ekran dotykowy mógłby być większy, a wyświetlacz nie jest najbardziej przejrzysty ani jasny na rynku. Na plus należy zaliczyć fakt, że pod ekranem znajdują się przyciski skrótów.
Z przodu i z tyłu jest dużo miejsca dla dorosłych, a pojemność bagażnika waha się od 514 do 1 642 litrów w wersjach z silnikiem benzynowym i wysokoprężnym oraz 390 litrów/1 528 litrów w wersji plug-in.
Grandland jest więc znacznie lepszy i choć nie jest najlepszy w swojej klasie, oferuje świetny stosunek jakości do ceny, a jego ceny zaczynają się niżej niż w przypadku poprzedniej gamy Grandland X.
Podstawowe modele z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi zapewniają przyzwoite zużycie paliwa, ale to hybryda typu plug-in może przynieść największe oszczędności, nie tylko prywatnym właścicielom z niewielkim przebiegiem, ale także flotom.
Grandland Hybrid-e objęty jest 11% pakietem Benefit-in-Kind (BiK) w roku finansowym 2021-22 (12% w 2022-23), co stanowi znaczącą oszczędność dla użytkowników biznesowych.
Werdykt: Vauxhall zdziałał cuda z Grandlandem, przekształcając go z godnego uwagi crossovera w wyróżniający się, komfortowy i praktyczny rodzinny SUV, który oferuje świetny stosunek jakości do ceny.
Vauxhall Motors