Share
Testujemy na drodze nowego, charakterystycznego Citroena C5 X - duży samochód z kryzysem tożsamości?
Nowy C5 X to powrót Citroena do segmentu D - w branży motoryzacyjnej mówi się o wielkości samochodu, który ustępuje miejsca segmentowi C (np. VW Golf, Ford Focus).
Konkurenci Citroena to intrygujące połączenie hatchbacka, kombi i SUV-a - od Volkswagena Arteona i Peugeota 508 fastback, przez Skodę Superb kombi, aż po crossovera Kia Sportage.
C5 X to samochód, który ma odwagę być inny i już za samo to Citroen zasługuje na pochwałę.
Mniej więcej tej samej wielkości co Volkswagen Passat, C5 X ma początkowo wygląd zgrabnego hatchbacka. Gdy przyjrzymy się bliżej, dostrzeżemy tylny zwis przypominający kombi, a podwyższona wysokość zawieszenia sugeruje, że mamy do czynienia z crossoverem.
W rezultacie otrzymujemy niewątpliwie Citroena. Piękny, aerodynamiczny samochód o imponująco niskim współczynniku oporu powietrza wynoszącym zaledwie 0,29.
Citroen twierdzi nawet, że nowy model jest hołdem dla zmieniającego się CX i kultowego XM, ale to może być trochę naciągane.
Dlaczego? Ponieważ poza charakterystycznym wyglądem i przystępną ceną wyjściową (27 790 funtów), jest to dość konwencjonalny duży samochód rodzinny.
C5 X jest oferowany z silnikami benzynowymi o pojemności 1,2 lub 1,6 litra o mocy odpowiednio 128 KM i 178 KM lub z systemem hybrydowym typu plug-in o mocy 222 KM. Dostępny jest tylko z napędem na przednie koła i ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, nie ma opcji z silnikiem wysokoprężnym.
Podstawowy, trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,2 litra rozpędza C5 X od zera do 62 mil/h w 10,4 sekundy i jest w stanie osiągnąć do 48,6 mil na godzinę, a emisja CO2 wynosi zaledwie 136 g/km.
Mocniejsza, czterocylindrowa jednostka o pojemności 1,6 litra pozwala na osiągnięcie 43,9 mil na godzinę, emisja CO2 wynosi 147g/km, a czas sprintu od 0 do 62 mil na godzinę został skrócony do 8,8 sekundy.
Dzięki połączeniu jednostki benzynowej 1.6 z silnikiem elektrycznym o mocy 81,2 kWh i akumulatorem litowo-jonowym o mocy 12,4 kWh, topowa hybryda plug-in (PHEV) jest najszybszym modelem z czasem 0-62mph wynoszącym 7,8 sekundy.
Co ważniejsze, oferuje on do 37 mil jazdy wyłącznie na prąd, a emisja CO2 wynosi tylko 30g/km, co pozwala na znaczne oszczędności podatkowe dla użytkowników biznesowych.
Innymi słowy, jeśli Twój codzienny dojazd do pracy wynosi około 25 mil (zgodnie ze średnią brytyjską) i możesz naładować akumulator przez noc w domu (ładowanie od 0% do 100% zajmuje mniej niż dwie godziny), Twoje wizyty na stacji benzynowej mogą być rzadsze.
W Citroenie C5 X siedzimy niżej niż w większości SUV-ów, ale wyżej niż w hatchbacku czy kombi, a ogólne odczucia są bardziej konwencjonalne niż w crossoverze.
Miękkie i wygodne fotele Citroena Advanced Comfort są standardem w całej gamie i stanowią duży plus, zwłaszcza podczas dłuższych podróży.
Kabina nie jest tak przytulna, jak się spodziewaliśmy, ale nie można nic zarzucić intuicyjnemu systemowi informacyjnemu. Podstawowa wersja Sense Plus jest wyposażona w 10,0-calowy ekran dotykowy, natomiast wyższe poziomy wyposażenia (Shine i Shine Plus) w 12,0-calowy.
System informacyjno-rozrywkowy oferuje Android Auto i Apple CarPlay, radio DAB, Bluetooth i wbudowaną nawigację satelitarną, a Citroen na szczęście pozostawił elementy sterujące ogrzewaniem/chłodzeniem jako oddzielną całość, poniżej ekranu dotykowego i nawiewów - z przyciskami i pokrętłami.
Największe wrażenie robi poczucie przestrzeni w kabinie - zarówno z przodu, jak i z tyłu. Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ CX 5 jest produkowany w Chinach (i tam też sprzedawany), a jeśli jest coś, co Chińczycy lubią, to jest to przestrzeń dla pasażerów z tyłu.
Dodatkowo, pojemność bagażnika wynosi 545 litrów, a po złożeniu tylnych siedzeń wzrasta do 1.640 litrów jak w kombi. Aby dać Wam wyobrażenie o dostępnej przestrzeni, można zmieścić tam pralkę bez obracania tylnych siedzeń, choć warto zauważyć, że pojemność PHEV jest zmniejszona do 485/1,580 litrów, ponieważ akumulator zajmuje trochę miejsca.
Testowaliśmy zarówno benzynę, jak i PHEV, i chociaż oferują dużo samochodu za te pieniądze, to mały, trzylitrowy silnik 1.2 w podstawowym modelu musi być dość mocno eksploatowany, aby udźwignąć ten stosunkowo duży samochód.
Radzimy dopłacić do turbodoładowanego 1.6, który jest szybszy, lepiej ciągnie i jest bardziej wyrafinowany.
Jeśli pieniądze nie stanowią przeszkody, wybierz hybrydę plug-in, która oferuje najbardziej relaksujące wrażenia z jazdy i najlepiej pasuje do C5 X.
Ma więcej mocy i naturalnie jest wyciszony w trybie całkowicie elektrycznym, a przejście z trybu benzynowego na hybrydowy i odwrotnie jest płynne. Jedynym drobnym problemem jest ośmiobiegowa automatyczna skrzynia biegów, która czasami trochę zwleka z włączeniem.
Zaawansowane zawieszenie komfortowe z progresywnymi poduszkami hydraulicznymi jest standardowym wyposażeniem Citroena, a francuska firma twierdzi, że zapewnia ono jazdę jak po "magicznym dywanie".
Co więcej, wersje PHEV otrzymują zmodernizowane aktywne zawieszenie Advanced Comfort, które charakteryzuje się automatycznym, elektronicznie sterowanym tłumieniem.
Nie posunęlibyśmy się do określenia "magiczny dywan", ale jazda jest płynna, a tłumienie nierówności imponujące. Na nierównych nawierzchniach byliśmy zaskoczeni, jak wiele hałasu z drogi przedostaje się do kabiny.
Biorąc pod uwagę, że jest zbudowany bardziej dla komfortu niż wydajności, dobrze się prowadzi. Czuć, że jest pokaźny, ale przechyły ciała są dobrze kontrolowane w szybszych zakrętach i jest przyzwoita przyczepność.
Układ kierowniczy jest lekki i łatwo nim manewrować dzięki czujnikom parkowania i kamerze cofania, nawet jeśli widoczność nie jest najlepsza w klasie.
W tym miejscu należy wspomnieć o ostro pochylonej tylnej szybie z dwoma spojlerami. Może i wygląda to fajnie, ale nie ma tylnej wycieraczki. Jeździliśmy C5 X podczas fali upałów, więc nie mogliśmy przetestować go w deszczu. Na razie wstrzymamy się z oceną, ale obawiamy się, że może to być problem na przykład na autostradach, gdzie deszcz i brudny spray są na porządku dziennym.
W ostatecznym rozrachunku C5 X jest najlepszy podczas jazdy, gdy Ty i Twoi pasażerowie cieszycie się płynną jazdą w wygodnych fotelach.
Werdykt: Całkowicie nowy Citroen C5 X to powiew świeżego powietrza; oferuje elegancję, komfort, wyrafinowanie i poważny stosunek jakości do ceny. Jeśli możesz, zdecyduj się na wersję hybrydową plug-in, aby uzyskać dodatkową oszczędność i niską emisję CO2.
Citroen UK