To niezwykłe, że Land Rover wprowadził na rynek kultowego Range Rovera prawie 50 lat temu.
Istnieje pewna debata na temat początków tego SUV-a klasy wyższej. Jeep twierdzi, że Wagoneer - produkowany w latach 1963-91 - był pierwszym. Land Rover twierdzi, że Range Rover z 1970 roku "pierwotnie zdefiniował segment luksusowych SUV-ów".
Obecnie, w swojej trzeciej generacji, Range Rover jest żywą legendą, ale nie wszystko idzie po jego myśli.
SUV-y sprzedają się jak ciepłe bułeczki, ale w sektorze luksusowym do Range Rovera dołączył Bentley Bentayga, nazywany "najszybszym, najmocniejszym, najbardziej luksusowym i najbardziej ekskluzywnym SUV-em na świecie".
Porsche, BMW i Audi już stanowią poważną konkurencję, podczas gdy Maserati dołączyło do tego grona z modelem Levante, a Lamborghini, Aston Martin, a nawet Rolls-Royce opracowują samochody terenowe i crossovery.
SVAutobiography Dynamic jest flagowym modelem Range Rovera, oferującym nieco więcej osiągów i zwinności dla tych klientów, którzy pragną doświadczyć dużego SUV-a w pełni, ale nie chcą "zejść" do Range Rovera Sport SVR.
Dzieląc ten sam niesamowity silnik V8 o mocy 542 KM, co jego sportowy kuzyn, model SVAutobiography Dynamic rozpoczyna życie jako zwykły Range Rover, po czym trafia do siedziby głównej Special Vehicle Operations (SVO) firmy Jaguar Land Rover w Coventry, gdzie zostaje poddany tuningowi i uzupełniony o różne wyróżniające go elementy.
Poczwórne rury wydechowe, seksowne czerwone zaciski hamulców Brembo, nowe boczne otwory wentylacyjne przypominające kształtem rekina, specjalne oznaczenie "SV" oraz wybór charakterystycznych lakierów (niektóre dwukolorowe), a także skórzane fotele z diamentową kołderką w środku, to jedne z wizualnych znaków rozpoznawczych.
Model ten jest o 8 mm niższy niż zwykły Range Rover, co nadaje mu bardziej agresywną postawę, ale nadal jest to duży samochód z dużą ilością miejsca w środku.
Oczywiście, nadal mamy do czynienia z dominującą pozycją za kierownicą połączoną z luksusem z przodu i z tyłu. Jest też najnowsza wersja systemu informacyjno-rozrywkowego InControl Touch firmy JLR, wyposażona w 10-calowy ekran dotykowy, a technologie wspomagające kierowcę obejmują adaptacyjny tempomat (ACC) i autonomiczne hamowanie awaryjne (AEB).
Po naciśnięciu przycisku Start od razu widać, że nie jest to zwykły Range Rover.
Doładowany silnik V8 przyjemnie burczy przy niższych prędkościach, ale gdy postawisz nogę na ziemi, zacznie warczeć, dodając samochodowi nowego, agresywnego wymiaru.
Napędzając wszystkie cztery koła za pośrednictwem zgrabnej 8-biegowej skrzyni ZF, SVAutobiography Dynamic przeczy logice, osiągając zaledwie 5,1 sekundy do 60 mil na godzinę ze stanu spoczynku i rozpędzając się do ograniczonej prędkości 155 mil na godzinę.
Ale nie jest dobrze mieć tyle dodatkowej mocy, jeśli samochód prowadzi się jak limuzyna. Dlatego inżynierowie SVO wyposażyli model SVAutobiography Dynamic w szybszą przekładnię kierowniczą z modelu SVR Sport, zmodyfikowali zawieszenie i wyposażyli go w mocniejsze hamulce.
Tłumienie przechyłów nadwozia jest zauważalnie mniejsze podczas pokonywania trudnych zakrętów z prędkością, choć niektórzy mogą nie pochwalić twardszej jazdy, ale dla większości będzie to o wiele przyjemniejsze połączenie osiągów i komfortu, podczas gdy trakcja jest oszałamiająca.
W przeciwieństwie do niektórych konkurentów, SVAutobiography Dynamic posiada również legendarne zdolności terenowe Land Rovera. Większość właścicieli nigdy nie będzie jeździć w terenie, ale dobrze jest wiedzieć, że samochód posiada takie możliwości i będzie w stanie poradzić sobie ze wszystkim, co wiąże się z ekstremalnymi warunkami pogodowymi, niezależnie od tego, czy jest to powódź, śnieg, lód czy błoto.
Oczywiście, wszystkie te możliwości mają swoją cenę i SVAutobiography Dynamic nie jest tu wyjątkiem. Z ceną 133 680 funtów jest to inwestycja, choć wciąż znacznie niższa od ceny początkowej Bentleya Bentaygi z silnikiem W12, która wynosi 164 755 funtów, podczas gdy oficjalny wynik ekonomiczny 22,1 miligrama na godzinę również nie jest powodem do dumy.
Werdykt: Land Rover podniósł stawkę dzięki modelowi SVAutobiography Dynamic - najszybszemu, najbardziej dynamicznemu i luksusowemu Range Roverowi w historii.