Honda w końcu wypełniła lukę w swojej ofercie nowym kompaktowym crossoverem HR-V.
Pod koniec lat 90-tych, Honda (prawdopodobnie) rozpoczęła sektor z zabawnym i oryginalnym HR-V. Jednak od 2006 roku nie ma w tym segmencie żadnego konkurenta.
Honda może i spóźniła się na nową imprezę, ale teraz powróciła, a HR-V musi stawić czoła twardej konkurencji.
Umieszczony gdzieś pomiędzy mniejszym Nissanem Juke, Renault Captur i Mazdą CX-3, a większym Nissanem Qashqai, Kia Sportage, Fordem Kuga i Renault Kadjar, HR-V może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Jest charakterystyczny i dobrze wygląda. Z przodu nadal bardzo przypomina Hondę, ale ma śliski profil jak na crossovera. Honda uważa, że ma on "linie coupe i wytrzymałość SUV-a".
Wewnątrz jest mnóstwo miejsca dla rodziny, choć wyższe osoby dorosłe mogą mieć problemy z miejscem na głowę z tyłu.
Jest też wspaniała przestrzeń bagażowa o pojemności 470 litrów (większa niż w Qashqai) lub 1533 litrów przy złożonych siedzeniach. No i oczywiście system "magicznych foteli" Hondy.
Siedzenia dzielone w proporcji 60/40 nie tylko składają się całkowicie na płasko, tworząc płaską podłogę ładunkową, ale także podnoszą się, tworząc dodatkowe miejsce na wyższe przedmioty.
Inne standardowe funkcje w większości modeli obejmują system informacyjno-rozrywkowy Honda Connect oraz technologie bezpieczeństwa kierowcy, w tym inteligentny ogranicznik prędkości, który łączy w sobie system rozpoznawania znaków drogowych, aby zidentyfikować zmiany w ograniczeniu prędkości, a następnie odpowiednio ograniczyć maksymalną prędkość samochodu.
Na papierze wszystko to brzmi dobrze, i na szczęście HR-V dobrze się prowadzi.
Punchy 1,6-litrowy diesel wydaje się szybszy niż jest (0-60mph w 10,5 sekundy), a ja nie mam powodu, aby wątpić w deklarowaną prędkość maksymalną 119mph.
Silnik jest trochę ostry, gdy jest mocno podkręcony, ale szybko się uspokaja, a kabina jest dość wyrafinowana - nie wiodąca w swojej klasie, ale też nie zła - a zgrabna sześciobiegowa manualna skrzynia biegów o sportowym, krótkim skoku daje mnóstwo radości.
Jest zwinny w mieście i doskonale radzi sobie na dłuższych, szybszych trasach, a dzięki dobrze kontrolowanym przechyłom nadwozia prowadzi się zaskakująco dobrze, nawet podczas ostrej jazdy.
Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a instrumenty są przejrzyste i nieporuszone.
Zakres Honda HR-V zaczyna się od 17,995 funtów za podstawowy 1.5S benzyna, wzrasta do 24,945 funtów za EX, napędzany przez 1.6i DTEC diesel.
Testowałem ten ostatni w białym orchidei perłowy lakier (dodatkowe (£ 525). Wyposażony w takie udogodnienia, jak imponujący panoramiczny szklany szyberdach, skórzane fotele, tylna szyba chroniąca prywatność, relingi dachowe, LED-owe reflektory i światła do jazdy oraz podgrzewane przednie fotele, jest to kuszący pakiet.
HR-V jest również bezpieczny, uzyskując maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP.
Honda twierdzi, że diesel w testowanym przeze mnie samochodzie jest w stanie osiągnąć 68,9 miligramów na godzinę i niską emisję CO2 wynoszącą zaledwie 108 g/km.
Ten silnik w Civic Tourer jest jednym z najbardziej oszczędnych samochodów, jakie kiedykolwiek prowadziłem - HR-V nie jest tak dobry, ale udało mi się bardzo szanowany 50-60mpg.
Werdykt: Honda HR-V staje na wysokości zadania w trudnym segmencie crossoverów.
Bezpieczny, przestronny, praktyczny, wygodny i ekonomiczny, ma poczucie jakości. Dodajmy do tego legendarną niezawodność Hondy i mamy pakiet wart rozważenia. Wybór kompaktowego SUV-a właśnie stał się jeszcze trudniejszy...
Recenzja: @garethherincx