Polerowanie lakieru to chyba taki zabiegi w zakresie detailingu samochodów, który wygląda najbardziej efektywnie. To on sprawia, że nasza karoseria odzyskuje blask i świeżość. Będzie można usunąć rysy, skazy, poprawi się połysk. Polerowanie wykonywać można albo ręcznie albo też maszynowo. W tym poradniku chcemy podpowiedzieć jak będzie można robić to polerowanie, by osiągnąć najlepszy efekt.
Na pewno liczy się doświadczenie i każdy detailer musi się tym zająć. W trakcie nabierania doświadczenia sami dochodzimy do wniosków co będzie się sprawdzać oraz będzie dawać najlepsze efekty. Przy pierwszym polerowaniu warto wykorzystywać również stare elementy auta, które są w garażu. To na pewno szansa na skuteczny trening i ocenę naszych umiejętności. jeśli polerowanie będzie źle prowadzone to można szybko uszkodzić lakier tak, że potem już będzie trudno sobie z nim poradzić.
Polerowanie maszynowe
Polerka obrotowa i polerka orbitalna
Do maszynowego polerowania wykorzystuje się albo polerki orbitalne albo obrotowe. Obrotowa różni się od orbitalnej tym, że obraca się tylko wokoło własnej osi. Orbitalna jak nazwa wskazuje porusza się padem po orbicie.
Zaletą będzie tutaj możliwość wykorzystywania padów z wełny, wydajna praca na pastach mocno ściernych czy możliwość wypracowania lepszych efektów. Wada to konieczność posiadania większego doświadczenia.
Znalezienie odpowiedniej maszyny to kwestia preferencji indywidualnych. Znajdziemy na rynku maszyny amatorskie za około 100 złotych jak i profesjonalne, które kosztują półtora tysiąca. Jeśli mamy takie możliwości porównać można kilka maszyn, wtedy wiemy co i jak pracuje. Dla amatora najlepsza będzie maszyna za około 250 złotych. Najtańsze modele są bowiem słabe i niestety szybko się psują. Najważniejsze to regulacja obrotów oraz specjalnie przygotowany system elektroniczny, który będzie utrzymywał ilość obrotów jakie sprzęt wykonuje.
Gąbka polerska
Jeśli chodzi o popularne pady to wykorzystuje się takie z gąbki, różnią się one kształtem rozmiarem oraz możliwościami ścierania. Do pracy warto mieć kilka padów, które mają różne właściwości. Większe pady stosuje się na dużych powierzchniach, na tych mniejszych te bardziej precyzyjne elementy.
Jeśli zaczynamy polerowanie warto mieć przynajmniej dwie pasty średnio i lekkościerną odpowiadającą za wykończenia. Oferta past jest bardzo szeroka i znalezienie odpowiedniej związane musi być z efektem jaki chcemy uzyskiwać. Jeśli lakier będzie w dobrym stanie i rysy są małe to wystarczy stosowanie lekko ściernej pasty. Gdy zniszczenie lakieru będzie poważne należy zacząć od mocnej pasy i potem iść w dół aż do wykańczającej, delikatnej. Dobór pasty często opiera się o doświadczenie. Musimy także znać ten materiał na jakim chcemy pracować.
Glinka do lakieru
Jeśli udało się zgromadzić sprzęty można zacząć myśleć o wykonywaniu pracy. Działanie będzie się zaczynać od suszenia auta po myciu bardzo dokładnym. Będzie można także zastosować proces glinkowania, który pozwoli usunąć taki brud, którego mycie nie dało nam zlikwidować. Kolejnym krokiem będzie ochrona plastików w okresie polerowania a więc stosujemy do tego odpowiednie taśmy, oklejamy dokładnie te właśnie elementy.
Przechodząc już do polerowania należy się wykazać odpowiednią delikatnością. To naszym zadaniem będzie prowadzenie polerki tak by osiągnąć efekt, ale nie zniszczyć lakieru. Można wcześniej również zbadać jak gruba jest powłoka i czy mechaniczna polerka na niej w ogóle będzie jeszcze możliwa do wykonywania, przy małej, cienkiej powłoce już nie będzie można tego robić.